Saturday, January 1, 2011

Tahun Baru dan Implikasinya Terhadap Kehidupan Pelajar Perubatan

Salam Alaik

Sekali lagi aku guna tajuk yang 'macam' atau 'bajet' gempak... Selamat tahun baru kepada semua penduduk dunia yang menggunakan kalendar Masihi... Bila dah sampai tahun baru nie macam-macam la impian dan azam dibuat...

Seperti biasa la, aku tidak akan membuat azam yang komplikated... Sebab aku tau, buat apa azam yang komplikated jikalau azam yang asas pun kita tak lepas... Mungkin bagi perokok seluruh dunia akan berazam untuk berhenti merokok... Ok, azam yang sangat baik... Tapi kadar realistiknya sangat rendah... Azam yang lebih bagus ialah 'mengurangkan rokok'... Haha... Aku bukan nak kondem, tapi cuma berkongsi idea... Aku tau ramai yang dah berjaya berhenti... Dan aku mungkin 'akan'... Insya Allah...

Sempena tahun baru masihi nie, aku takde azam yang spesifik... Aku hanya mengimpikan aku yang lebih baik dari tahun sebelumnya (2010)... Bila dah berazam untuk jadi 'lebih baik' maka banyak la hasratnya... Antaranya, mengurangkan kebaranan yang ada dalam jiwa, mengurangkan ego dan semestinya menjadi muslim yang berjaya...

Enam Januari 2011, ada peperiksaan blok empat; dan pada dua belas februari 2011 ada peperiksaan akhir bagi tahun kedua... Aku faham bahawa internal aku agak rendah, dan kerja kuat serta keazaman yang tinggi amat sangat diperlukan untuk maju ke tahun ketiga... Aku insya Allah akan cuba yang terbaik aku mampu, dan akan cuba untuk pulang ke Malaysia pada waktunya jika umur panjang... Tapi, apa-apa pun, segalanya bergantung kepada apa yang dikehendaki-Nya...

Menjelang habisnya tahun kedua ini (insya Allah), aku akan cuba mengerakkan kerja yang aku elak... Apa kerjanya, biarlah rahsia... haha... Aku taknak umum, biar la saspen sket...

Bila masuk tahun 2011, terbayang betapa cepat masa berlalu... Teringat pada awal 2010 bertungkus lumus bersedia untuk peperiksaan akhir tahun pertama... Dan kini, sudah hampir ke penghujung tahun kedua... Masih ingat, pada 09 disember 2009; sesuatu berlaku, dan kini dah setahun lebih... Dan pengalaman mengembara di utara India pada Feb 2010 masih lagi segar dalam ingatan, dan apa yang berlaku di Delhi pun masih lekat di minda... Semuanya persis belaku baru semalam...

Tapi secara umumnya, sebagai pelajar perubatan, implikasi tahun baru tidak membawa makna yang signifikan... Semuanya seperti biasa... Belajar-belajar dan belajar... Belajar bab akademik sehinggalah bab pengalaman... Tidak berubah... Hari yang baru ditambah nama ubat, bakteria dan penyakit yang baru... Hari yang baru ditambah dengan kejengkelan minda melayan kerenah tempe yang teruk... Dan kitarannya masih sama...

Cuma mungkin tahun baru membuatkan kita refleksi apa yang berlaku pada tahun sebelumnya... Apa yang telah kita lakukan dan apa yang kita tambah... Kerana tahun baru tidak mempunyai sesuatu yang kita pasti... Kita mungkin berlari mengejar impian, tapi dalam larian itu kita tidak semestinya berlari dengan kelajuan yang sama... Pasti ada selekoh, atau batu menghalang... Dan pabila jatuh, kita akan cuba berlari kembali, dan jika gagal tiba pada masanya; kita akan cuba lagi... Dan itulah kitaran hidup...

Bila tahun baru, pandang ke depan dengan semangat yang lama tetapi dengan tambahan dari segi usaha...

Dah la, aku rasa semakin banyak aku menulis, semakin kontra penulisan aku dengan prinsip aku... Setiap bait yang aku tulis, dan setiap perenggan yang aku carut, setiap itulah isi berubah dan pegangan berubah.... Seperti juga hidup... Setiap perkara yang berlaku akan mengubah pandangan dan gerak kerja kita meskipun matlamat sama... Hidup ini bukan sesuatu yang linear... Hidup sangat subjektif... Seperti masalah manusia... Setiap manusia lain jiwa dan perasaannya... Lain matlamat dan caranya....

Cuma aku ingin beritahu, mungkin dalam jangka masa dua bulan ini, aku akan jarang menulis dan membuka/melawat blog korang... Sebab aku ada hal lain yang pelru diutamakan...

Salam Tahun Baru!

Redz Der Czar
Manipal
01.01.11
11:11am Malaysia

1 comment:

ira^^ said...

Hepi New Year 2011!^___^
keep m0ving forward to be "a better me" n may ur dreams come true, amiin~ All da Best in ur block4 + final.