Thursday, May 26, 2011

Kenapa Perlu Sibuk?

Salam Alaik..

3 bulan kebelakangan ini memang aku sangat sibuk. Sibuk aku ada dua jenis: 1) Sibuk yang penting, dan 2) Sibuk yang tak penting.

Sibuk yang penting nie sibuk yang perlu buat, sebab kalau aku tak buat maka banyak masalah yang timbul. Contoh sibuk itu seperti study, main bola interbatch (Supremo), kerja sama dalam Liqa' Mahabbah, dll.

Sibuk yang kurang penting pulak ialah sejenis sibuk yang dibuat-buat. Tak perlu sibuk pun sebenarnya, tapi sengaja nak sibuk. Sibuk jenis ni contohnya main pool, edit gambar, main bola tiap petang, pergi raf-baf-taf dll.

Kenapa perlu sibuk?
Kerana sibuk dapat melupakan sesuatu. Kerana sibuk tidak akan memanjakan badan aku. Kerana sibuk untuk membiasakan diri di lapangan kerja nanti.

Sibuk-sibuk jugak, akhirat jangan dilupa. Sibuk dunia ni untuk akhirat.

Patutlah badan aku jadi penat malam tadi. Dah lama tak tido awal. Sekali terlelap kul 9pm dan abngun kul 1.30am. Banyak perkara yang berlaku sepanjang 3 bulan ni. Dan banyak yang berubah dalam jangka masa itu. Dan kekadang badan aku seperti tidak dapat 'cope' dengan perubahan.

Lama-lama biasa la tu.

Petik ayat cerita Valley of the Wolves: Palestine -- "Kita tidak boleh melupakan kesakitan, kita hanya boleh gunakan kesakitan itu sebagai penaik semangat".

2 comments:

Wan said...

Sibuk dunia ni untuk akhirat.aku suka ayat ni.

bila nak balik Malaysia lak

fara anak abah said...

Oh aku suka petikan ayat cerite y last2 2..soooo teruuu...=p