Sunday, July 24, 2011

Perjuangan Perlu Diteruskan

Salam Alaik..

Suatu masa dulu, tatkala selepas SPM.. Aku kena pergi sekolah sebab ada penyampaian hadiah.. Dan dialog ini berlaku sehari sebelum tue.. Rambut aku sangat panjang masa tue, memang tak sesuai untuk dipertonton kepada bebudak sekolah.. Haha

Mak: Potong la rambut tue.. Esok nak ambik hadiah..
Aku: Taknak la mak.. Ambik hadiah je pun..
Mak: Biarlah kemas sikit.. Kalau hensem baru sesuai nak ambik hadiah..
Aku: Takpe la mak.. Perjuangan untuk menyimpan rambut sebagai tanda penentangan ke atas sistem undang-undang sekolah perlu diteruskan..
Mak: Ikut kau la nak buat apa..
Aku: Takpe mak, jangan risau.. Cikgu mesti bagi punya ambik hadiah walau rambut panjang..
Mak: Ok..

Dan, aku pergi ambik hadiah sehari selepas tue dengan rambut yang sangat panjang.. Cikgu semua tegur.. Aku peduli apa, perjuangan kena tetap! Haha.. Balik-balik aku dapat jugak hadiah tue: sebuah jam tangan yang aku pakai sampai sekarang, sebatang pen, sijil bertimbun, dan macam-macam lagi..

Agak-agak kalau aku potong rambut masa tue, mesti aku menyesal sebab perjuangan aku dikambus ke dalam lubang kubur..

Pergi ambik hadiah bukan alasan untuk mengorbankan perjuangan aku, ok! Kalau aku memang tak berjuang untuk berambut panjang, aku tak kisah potong rambut semata-mata mengambil hadiah..

Kehkehkeh..

Berambut panjang bukan satu perjuangan yang hakiki.. Cuma apa yang ingin aku tekankan, jangan sebab yang remeh perjuangan itu dimusnahkan..

No comments: