Saturday, November 26, 2011

Berani


Salam Alaik..

Sebenarnya, JPA meminta pelajar-pelajar tajaannya mendapatkan vaksin Hepatitis B sebelum terbang ke bumi tandus India nie.. Tapi, aku nie lagha sket.. Mudah je terlupa, terleka dan tertakcakna (maafkan bahasa yang salah tu).. Jadi, aku tak ambik pun Vaksin Hep B nie sebelum terbang..


Sepanjang dua tahun aku kat Manipal, tak pernah terfikir nak ambik vaksin Hep B sehinggalah aku masuk fasa klinikal beberapa bulan lepas.. Kepentingan Vaksin Hep B untuk bakal pengamal perubatan yang terdedah dengan risiko kecederaan jarum suntikan dan dijangkiti virus Hepatitis B sangat tinggi.. Jadi, aku pun bercadang nak ambik Vaksin Hepatitis B sementara di India kerana kos vaksin agak murah di sini (boleh dapat free pada tarikh tertentu)..

Sekian lama aku tangguh, sehinggalah semalam, aku habis kelas terus ke farmasi.. Aku cari Vaksin Hepatitis B, Picagari dan jarum, serta Alcohol Swab.. Sebelum sampai farmasi, niat aku nak bawah vaksin tue ke hospital dan suruh Nurse je yang suntik.. Tapi, tetiba aku ter
fikir, kenapa tak buat sendiri? Pengalaman meh!

Aku beli dengan kos 400 rupee (RM30) segala kelengkapan, dan terus bergegas ke rumah.. Haha.. Tegur Azrul ajak supervised step suntikan IM.. Dan tadaaa.. Setelah 3 minit, siap suntikan intramuscular Vaksin Hep B aku.. Dan paling best, langsung tak sakit.. Nampak sangat pro, kan? Tak sia-sia belajar pharmac setahun setengah, dan praktis IM kat patung selama itu jugak..

AMARAN: JANGAN LAKUKAN SUNTIKAN IM SENDIRI TANPA TAULIAH DAN ILMU..



Langkah Untuk Suntikan IM:

1. Basuh tangan dengan bersih
2. Sediakan picagari, jarum dan ubat (atau vaksin) secara bersih (aseptic)..
3. Sapu alkohol di kawasan suntikan (deltoid, gluteal atau lateral thigh muscle) untuk mengurangkan risiko jangkitan
4. Pastikan tiada gelembung udara dalam picagari
5. Cucuk jarum 90 darjah, suntik perlahan, cabut jarum laju..
6. Buang jarum di tempat yang selamat..
7. Habis.

Ok, sekadar ilmu.. Jangan amalkan tanpa TAULIAH!! Sebarang jangkitan kerana tidak ada tauliah dalam melakukan prosedur ini bukan dalam bidang kuasa saya!

No comments: