Friday, June 29, 2012

Oh Bulan

Salam Alaik..

Oh Bulan
Enggan melayan diriku lagi
Pabila air mata membasahi pipi
dan lagu-lagu di radio
seolah-olah memerli aku
pabila kau bersama yang lain

Bait-bait lagu itu bermain dalam 'playlist' bertajuk Fav aku.. Lagu ini memang telah lama tidak aku dengari.. Sekali terdengar, mulut masih mampu terkumat-kamit mengikuti rentak dan liriknya.. Lagu nie rajin menjadi halwa telinga aku masa zaman aku di Nehru dulu.. Serentak lagu ini masuk ke dalam otak, maka bayangan-bayangan kenangan lama terus ditayang umpama dalam panggung wayang! Dan sebahagian daripada memori-memori itu telah tersimpan jauh, sangat jauh.. Kiranya jika tidak terdengar lagi ini, amatlah payah untuk tetiba terbayang memori itu..

Lagu memang boleh menjadi stimulus untuk memanggil kenangan lama.. Aku ada satu set lagu yang aku letak sebagai playlist.. Set lagu nie umpama kad memori aku la.. Lagu-lagu dalam playlist nie ada signifikannya tersendiri dalam hidup aku.. Setiap lagu, punyai satu cerita dan kenangan di sebaliknya.. Hatta lagu FIFA 2010, "Waving Flag" pun mempunyai kisahnya.. Walaupun lagu itu bertemakan semangat 'bola sepak' etc, tapi kisah di belakangnya tidak langsung ada kaitan dengan bola sepak.. Heh..

Kenangan tetap kenangan..

Kekadang ada lagu membawa kenangan yang indah, ada yang membawa kenangan yang pahit, dan ada yang membawa kenangan yang dahulunya indah, tetapi kini menjadi pedih.. Namun pedih macam mana pun sebuah lagu itu, tetap ada dalam playlist aku..  Kita kena berhadapan dengan sejarah!!

Ok.. Semakin mengarut dah aku menulis.. Ini penangan 'Surgery' la nie.. Ok la, aku nak dengar lagu Kenangan Terindah pulak... Sehingga bertemu lagi!

No comments: