Wednesday, October 23, 2013

Antara Syaitan dan Gajah

Salam Alaik..

I

Sebagai seorang Pahang, aku memang cakna dengan bola sepak Pahang.. Masa Pahang sedang hebat nie, makin bertambah umat Pahang ke stadium, termasuklah aku.. Daripada zaman Azizul Kamaluddin, Kofi Anfiah, Abang Jalal sehinggalah zaman Alex, Stewart, Conti dan Abang Jalal lagi..

Pertama sekali aku ke Stadium Darul Makmur ialah ketika aku darjah dua/tiga.. Masa tue Liga Perdana je ada, Liga Super tak wujud lagi.. Penaja masa tue masih DUNHILL.. Lawan Pulau Pinang, berkesudahan seri satu sama.. Lepas tue aku tak pi stadium dah memandangkan jarak antara Jerantut ke Kuantan agak jauh ketika itu..

Tahun 2004, Liga Super kali pertama diperkenal; dan sebagai Real Madrid Malaysia, Pahang menjadi juara pertama.. Segala kemas kini tentang Pahang dan Liga Super dibaca daripada surat khabar memandangkan masa tue sekolah asrama.. Selepas tahun 2005, pasukan Pahang tenggelam.. Masa aku di India, tahun 2009-2012, aku cuba jugak mencari update pasukan Pahang, namun tak dapat.. Hilang.. Sehinggalah pada musim 2012, Pahang berada dalam Liga Perdana dan bermain di Temerloh..

Ketika di Temerloh, aku kembali dapat update Pahang.. Setiap kali aku balik Pahang daripada Melaka, memang akan lalu Temerloh.. Biasanya aku balik ketika perlawanan Liga Perdana sedang berlangsung di Stadium Mini.. Aku tak dapat singgah aku sampai Temerloh dalam pukul 10.00-10.30 pm.. Tak sempat dah nak melayannya.. Selalu nampak cahaya lampu limpah daripada stadium sahaja..

Bila Pahang dapat nombor dua dalam Liga Perdana, Pahang perlu bermain dalam perlawanan play-off di Melaka.. Apa lagi, aku ada kat Melaka jugak! Itu perlawanan Pahang pertama yang aku pergi selepas beberapa belas tahun.. Perlawanan pertama antara Pahang VS Sarawak, Pahang menang 1-0 gol minit-minit akhir.. Perlawanan akhir play-off antara Pahang dengan Kedah berkesudahan 2-2 sebelum Pahang ke Liga Super dengan menang penalti..



Selepas perlawanan play-off, aku tak lagi ke stadium menontong Pahang sebab jarak dan masa.. Ketika perlawanan separuh akhir kedua piala FA Pahang VS JDT di Bukit Jalil, aku pun pergi sebab dah dekat.. Pahang menang perlawanan itu (2-1) namun kalah di separuh akhir berdasarkan gol di tempat lawan.. Aku malas nak mencarut kat JDT, sebab semua orang Pahang pun carutkan JDT..

Sabtu lepas, aku ke Darul Makmur melayan Pahang VS Sarawak.. Menang dengan selesa 3-1 walaupun sebenarnya tak cukup sebab Sarawak di Kuching sangat hebat.. Kebal! Harap Pahang pun kebal sekali la.. Kalau diizinkan Tuhan, jika berjaya melangkah ke final, aku akan ke Stadium Shah Alam..



II

Syaitan merah dilupakan ketika ini bukan kerana teruk, tetapi aku lebih fokus kepada Pahang.. Walaupun kesal pabila seri dengan Soton, namun aku tetap akan sokong United.. Bagi masa kat Moyes.. Kalau United relegate, baru kita seru Moyes dipecat.. Setakat nie harapan aku hanya tamatkan musim top-4.. Itupun dah kira tinggi.. Kata orang, beri masa kat Moyes sebab Pak ALex dulu pun ambil 5 tahun untuk menang trofi.. Tapi bagi aku, Pak Alex dapat skuad yang memang tak bagus, dan Moyes dapat skuad yang menang Liga Perdana musim sebelumnya.. Jadi, seharusnya keputusan kena elok..

Tunggu dan lihat..


No comments: