Sunday, April 6, 2014

Bahagian Perbidanan dan Sakit Puan

Salam Alaik..

6 minggu sebelum ini disibukkan dengan bahagian Pembedahan (Surgeri).. Lebih sibuk apabila menjadi ketua grup.. Esok, dan 6 minggu yang mendatang, akan menjadi sangat sibuk dengan posting dalam bahagian Perbidanan dan Sakit Puan (Obstetrik dan Ginekologi: OnG)..

Beberapa tahun kebelakangan ini heboh isu doktor dan pelajar perubatan lelaki yang menyambut kelahiran bayi.. Kata mereka, tidak islamik.. Aku bersetuju dengan frasa 'tidak islamik' itu.. Senang aku katakan bahawa jangankan sambut bayi, hatta ambil kes kanser/tumor payudara pun aku tak selesa.. NAMUN, sebagai pelajar perubatan yang bakal menjadi pegawai perubatan, adalah wajib untuk aku belajar dan praktis..

Kalau aku komfem berkhidmat di hospital atau tempat yang ada 24-7 pegawai perubatan perempuan, aku tak kisah untuk tidak belajar menyambut bayi.. Namun kebarangkalian untuk aku berkhidmat di sebuah hospital yang takde supply pegawai perubatan wanita 24-7 tidak dapat dielakkan.. Dan ketika itu, haruslah aku yang bertugas menyambut bayi..

Esok, aku dijadualkan bertugas di bilik bersalin sepanjang malam sampai ke awal pagi.. Hari pertama dalam labour room sebagai pelajar perubatan tahun akhir.. Aku tak tau apa cabaran yang akan ditempuhi.. Wajib bagi aku untuk menyambut sekurang-kurang enam (6) kelahiran.. Kalau tak dapat enam, maka habislah aku..

Sambut bayi nie secara relatifnya mudah berbanding pembedahan.. Namun prosesnya yang agak panjang (banyak masa dihabiskan untuk menunggu), dan melibatkan dua nyawa; tak boleh nak bawak main.. Ini tanggapan aku sebelum menjejak kaki ke labour room esok.. Nanti lepas dah sambut bayi, aku revise balik.. Haha..

6 minggu yang mendatang nie akan sibuk.. Petang memang tiada rehat kerana penuh dengan presentation (PBL, CCD, OSCE etc).. Pagi wajib case presentation.. Malam paling kurang seminggu sekali di labour room.. Hujung minggu tidak lagi dijamin cuti.. Heh!

Sekali lagi diingatkan, proses kelahiran bukanlah sesuatu yang diminati oleh lelaki.. Malas nak cerita panjang sebabnya.. Namun, atas dasar kewajipan dan ingin belajar; kena la layan jugak..

Doakan aku melalui 6 minggu ini dengan tabah dan berjaya!

Semoga Allah mempermudah urusan aku dan rerakan..

Gambar Hiasan


P/s: Anda ada hak untuk menolak jika taknak pelajar perubatan atau doktor lelaki untuk menyambut kelahiran bayi anda (jika ada opsyen lain).. Tapi kami nak belajar, jangan risau.. Takkan kami ingat la muka tue..

No comments: