Thursday, March 31, 2011

Hindustan!!!

Salam Alaik...

Baru je jap tadi India menewaskan Pakistan dalam separuh akhir Piala Dunia Kriket ICC dengan 29 larian... Dan cuba bayangkan keindahan dan senyuman rakyat India... Aku malam tadi melayan shisha dekat China Valley ditemani berpuluh tempe yang melihat siaran langsung perlawanan tue...

Sekali pemain Pakistan out (wiket), semua menjerit dan bertepuk tangan... Tak kira di rumah atau di kedai, suasananya memang sangat ekstreem... Hatta dalam perjalanan aku ke China Valley pun, aku boleh mendengar jeritan semangat dari tempe...

Bila perlawanan tamat, dalam jam 10.50 waktu tempe, seluruh Manipal bising... Konvoi motor dan kereta membunyikan hon... Di taman perumahan, tempe keluar rumah lepak depan pagar sambil menjerit kepada penunggang motorsikal dan kereta sebagai tanda sokongan... Pegh, suasana yang memang takde di Malaysia...

Hakikatnya, kriket di India umpama bola sepak di Brazil... Sachin Tendulkar, legenda India yang masih bermain, diangkat seperti dewa... Cuma takde patung bermuka Sachin je kat kuil-kuil... Beberapa hari lepas, India menang suku akhir, pun dah riuh... Hari nie, meenang dengan Pakistan, musuh ketat India yang berperang di Kashmir, bersama menunjuk kuasa nuklear, dan paling penting, musuh ketat dalam kriket...

Perlawanan kriket Pakistan vs India malam tadi umpama perlawanan Bola Sepak akhir piala Suzuki antara Indonesia dan Malaysia, umpama perlawanan derbi United dan City, umpama Arsenal dan United, umpama Brazil dan Argentina, umpama Rangers dan Celtic... Perlawanan yang bukan sekadar satu perlawanan, tapi satu maruah bla bla bla...

Habis je game, sepanjang jalan antara China Valley hingga ke rumah raya bersepahan tempe di jalanan... Tak kira pelajar atau si tua, di asrama atau di rumah, pakai kain atau pakai seluar, semua menjerit...

Dari petang tadi (perlawanan mula jam 2.30pm waktu India) lagi, kedai dah mula pasang TV, letak kat luar... Kat satu asrama, ada projektor besar untuk pelajar... Pegh... Kalau kat Malaysia, kedai mamak la jadi pilihan melayan bola sepak dsb...

Aku dulu sebenarnya tak faham kenapa tempe suka main kriket... Tapi biasa la, masing masing ada budaya sendiri, ada minat sendiri... Mesti tempe tak faham kenapa orang Malaysia suka tengok bola dan badminton...

Nak tau satu rahsia tak? Dalam perjalan balik ke rumah, aku pun menjerit gak ke arah tempe... Sapot beb! Kesian diorang angkat tangan dan menjerit ke arah aku, tapi kalau aku tak layan nanti terasa plak diorang... So, untuk menggembirakan diorang aku layan la... Dapat kebaikan kot kalau menggembirakan orang!

Lagi satu rahsia, sebenarnya aku sapot Pakistan!

Sachin Tendulkar! Legend India dalam kriket!

No comments: