Sunday, December 9, 2012

Nukilan

Salam Alaik..

P/s: Ini ialah sebuah Cerpen

05/12/2012 8.30am



Bicara mimpi itu mengheret ku ke dasar
Gelap tangannya menggapai tangan ku
Dan munculnya dirimu
Di pinggir laman itu
Hangatmu menyambut ku kembali

Lagu harapan yang dinyanyikan Hyper-act terngiang-ngiang dalam telinga.. Mimpi yang indah sewaktu tidur malam itu, telah mengheret tidur Mamat sehingga jam 8.30am.. Subuh entah ke mana walaupun alarm henfonnya telah ditetapkan pada jam 6am, 6.30am dan 6.45am.. Ketiga-tiganya gagal membangkitkan Mamat..

Mimpi yang menghadirkan bekas kekasihnya, Minah, itu sangat memberi kesan kepadanya.. Di saat dia sudah hampir melupakan Minah, mainan otak itu sengaja mahukan Mamat kembali mengingat memori indah saat dia bersama Minah.. Mungkin salah Mamat jugak yang asyik berfikir tentang Minah sebelum tidur hari itu..

Ya, mimpi Mamat itu ala-ala deja vu.. Setiap yang berlaku dalam mimpi itu, dirasakan pernah berlaku di alam realiti.. Sweater biru mudanya. baju belang merah putih halus, seluar jeans dsb.. Sebijik seperti realiti.. Otak Mamat memang jahat! Mujur bukan mimpi basah.. Kalau tak letih jugak Mamat nak mandi sebelum ke kelas yang akan bermula jam 9.30am..

Mamat tahu, apabila tiba masa seperti ini, kekoyakannya yang lama akan kembali tiba.. Mungkin mengambil paling kurang seminggu untuk hilang.. Semuanya salah mimpi, jika Mamat mengalami seminggu yang tidak produktif selepas itu..

No comments: