Wednesday, February 13, 2013

Cerpen: Gugurnya Seorang Perajurit

Salam Alaik..

P/s: Ini ialah sebuah cerpen..

Mamat memeluk erat raifal M16 miliknya.. Baju loreng yang dipakainya, serta but keras jenama Sepatu Timur menemaninya sudah 3 hari.. Dia memeriksa bekalan peluru yang 90 butir semuanya, tidak termasuk 3 magazin yang penuh disisipkan di tali pinggang.. Dua butir grenad, dan beberapa kelengkapan lain turut ada.. Dia berdebar berada di belakang trak tentera yang sedang bergerak menuju ke Rompin, Pahang.. Arahan kepada trupnya mudah, bertahan di Rompin, dan sekat pergerakan musuh.. Walau apa sekalipun, jangan tinggalkan Rompin melainkan semua jalan perhubungan ranap dan musnah..

Setibanya di pekan Rompin, bandar paling selatan di Pahang; Mamat turun daripada trak itu dan melaporkan diri.. Tidak sempat berehat, malam itu terus dihantar ke dalam hutan dengan rerakannya yang berjumlah 13 orang semuanya.. Saat Singapura mengisytiharkan perang empat hari lalu, Mamat sudah tahu bahawa dia akan dipanggil kerana penglibatannya dalam askar wataniah.. Singapura yang dilanggar todak seminggu lepas terdesak ingin mencari tanah baru, natijahnya Malaysia diserang..

Mengawal sempadan Pahang dengan penuh berhati-hati.. Gerak gerinya perlahan dan pancainderanya tajam.. Mamat mendengar berita Johor tumbang dilanyak dengan jet pejuang Singapura.. Sukhoi milik Malaysia masih lagi di Kuantan, menunggu saat yang sesuai untuk menyerang..

Tiba-tiba bunyi tembakan kedengaran.. Mamat tunduk terus, dan mencari punca tembakan berdasarkan cahaya api daripada muncung senapang.. Dia membalas tembakan, dan setelah magazin yang kedua, Mamat ditembak di kepala.. Berakhirlah perjuangan Mamat, gugurlah seorang perajurit muda.. Hehe.. Sekian, terima kasih kerana sudi menghabiskan masa anda..


No comments: