Monday, February 4, 2013

Pejam Celik

Salam Alaik..

4 Februari 2011 telah dua tahun berlalu.. 4 Februari 2011 telah setahun berlalu.. Manakala 4 Februari 2003 telah sepuluh  tahun berlalu.. Setiap hari, bulan dan tahun yang berlalu menambahkan umur untuk kita.. Ada yang sudah 10 tahun, ada yang 34 tahun, ada yang 65 tahun 3 bulan.. MAsing-masing punyai umur yang tersendiri..

Ada yang mengharapkan umur mereka dipendekkan dek kerana pelbagai cabaran dan dugaan datang menimpa.. Ada yang berdoa agar dipanjangkan umur supaya dapat menikmati dunia sehingga sempat bertaubat.. Masing-masing ada niat yang tersendiri dan perancangan tentang apa yang ingin dilakukan dalam hidup yang mendatang..

Setiap hari pasti akan ada sesuatu peristiwa yang membawa pengajaran.. Ada yang belajar perkara kecil, ada yang melalui satu peristiwa yang bakal merubah hidup.. Ada yang langsung tidak sedar terdapatnya pelajaran dan pengajaran dalam harinya itu..

4 Februari 2013..  Apa yang aku belajar pada hari ini? Itu masih misteri kerana 4 Februari 2013 masih lagi baru.. Aku masih belum berjumpa mentari! 4 Februari 2012, aku belajar cara menghilangkan duka dengan efektif.. Melihat manusia di sekeliling aku, dan perasaan mereka setelah 5 hari ayah pergi meninggalkan aku.. Aku belajar tentang hidup dan dugaan.. 4 Februari 2011 aku belajar bahawa sekali tersilap langkah, hidup aku selepas itu akan berubah.. Aku belajar erti sesak, dan cara melempiaskan stress kerana ketika itu study week untuk UNIS.. Aku sedari yang aku tidak malu.. Macam-macam.. Setiap hari berbeza kenangannya..

Aku berharap agar selepas ini, aku akan terus belajar.. Mengambil teladan mana yang bagus, dan membuat sempadan mana yang tidak bagus.. Hidup mesti terus, pengalaman harus ditimba.. Semua yang berlaku akan mencorak cara pemikiran.. Manusia yang tidak berpengalaman akan berfikir dengan satu arah, manakala yang banyak pengalaman akan melihat semua aspek dan menilai situasi sebelum membuat solusi.. Solusi yang salah akan tidak diulangi, yang mana betul akan ditambah baik..

Apakah yang akan aku pelajari pada 5 Februari 2014 jika panjang umur? Apakah yang aku dapat sebelum -dan selepas itu? Semoga semuanya yang baik-baik, dan ke arah kebaikan.. Umur dah mencapai 24 menjelang suku ke-3 tahun nie.. Banyak yang kena difikirkan..

Pengalaman mengajar erti hidup..

Orang yang sentiasa berhati-hati dengan bakteria, tidak pernah sakit; apabila jatuh sakit sekali akan teruk padahnya..

1 comment:

♦♦orked♦♦ said...

Pengalaman mengajar erti hidup.. Setuju.