Friday, October 10, 2014

Matahari

Salam 'Alaik..

Seluruh kota
merupakan tempat bermain yang asyik
oh senangnya, aku senang sekali 
Kalau begini aku pun jadi sibuk
berusaha mengejar-ngejar dia
matahari menyinari semua perasaan cinta
tapi mengapa hanya aku yang dimarahi? 
Musim panas merupakan hari bermain gembira
sang gajah terkena flu bila tiada henti-hentinya
sang beruang tidur dan tak ada yang berani ganggu dia
oh sibuknya aku sibuk sekali

Aku tak pasti kalau ramai yang pernah dengar lagu nie. Yang pastinya inilah lagu intro cerita Crayon Shin Chan dalam bahasa Indonesia. Aku kenal Shin Chan melalui komik 'Dik Cergas', tapi pertama kali aku menonton kartun Shin Chan ialah ketika aku menengah rendah (aku tak ingat tahun). Ketika itu di rumah akak aku di Shah Alam. Anak sedara aku suka sangat dengan Shin Chan nie sampai aku kena tengok kartun tue hari-hari.

Oleh sebab banyak kali tengok, aku dah terhafal lagu nie. Walau liriknya abstrak daripada satu rangkap ke rangkap yang lain, tetap senang untuk dinyanyikan.

Walaupun aku dah diracun dengan Shin Chan semasa aku melepak di rumah akak aku tue, aku tetap tak layan Shin Chan selepas itu. Bagi aku, kartun Shin Chan nie membodohkan karakter yang bijak. Belum lagi kritikan akan gaya bahasa dan pemikiran yang agak lucah. Mungkin rasa lawak, tapi banyak lagi kartun yang lebih lawak seperti Doraemon.

Dah kenapa aku cerita tentang Shin Chan nie? Hehehe.. Mungkin tetiba aku teringat akan Shin Chan semalam, dan secara automatik lagu ini keluar usai makan malam.

Tahukah anda 'brainwash'? Aku tengok Shin Chan dalam jangka masa mungkin dua minggu je, tapi kesannya dalam minda sampai umur 25 tahun.

Dasar Pandang Ke Timur yang diperkenal oleh Tun Dr Mahathir fokus ke arah peindustrian dan cara kerja, namun yang banyak memberi impak ialah ke arah Shin Chan, Ultraman, Dragon Ball, Sailor Moon, Doraemon dan sebagainya. Generasi X la katakan.

Kini Dasar Pandang ke Timur masih ketara dengan generasi Y yang meminati 'Korean Wave' (K-Pop, K-Drama dan K-Show). Malas cerita panjang. Anak sedara aku yang layan Shin Chan pun sekarang dah jadi kipas-susah-mati EXO (sebuah boyband K-Pop).

Regu Sepak Takraw Malaysia sekarang nie pun kena pandang ke Timur. Sukan asalnya daripada benua Asia Tenggara, habisnya kalah dengan orang baru dalam takraw. Lawak sungguh. Badminton Jepun tak hebat mana lima tahun lepas, namun sekarang dah menang Piala Thomas, kalahkan Malaysia. Dulu-dulu bola sepak mereka jauh di bawah Malaysia, sekarang?

Kehkehkeh.


No comments: