Saturday, November 1, 2014

Pra-perlawanan Akhir Piala Malaysia 2014

Salam Alaik..

Suatu ketika dahulu, mungkin dua bulan yang lepas, hati aku penuh dengan pengharapan akan keajaiban. Harapan yang sangat tinggi, kiranya tidak pernah aku berdoa dan berharap setinggi itu. Sebab apa? Sebab hanya keajaiban yang mampu merealisasikan impian itu. Aku taburkan janji, dan bermacam lagi untuk satu harapan.

Namun, dalam pada berharap itu, ketika aku sedang memandu; aku terfikir, pada tahun 2013 ketika final Piala Malaysia antara Pahang VS Kelantan, harus juga ramai rakyat Kelantan yang mahukan Kelantan menang, namun harapan mereka terkubur begitu sahaja dengan gol Matias Conti. Ketika itu aku sedar, tak semestinya dengan doa yang separuh mati, janji yang ditabur berjuta kali mampu mengubah sesuatu keputusan. Kelak, akan kecewa juga bila tiba masanya.

Piala Malaysia 2014. Pahang VS JDT. Rekod Pahang dengan JDT memberikan kelebihan kepada Pahang. Mungkin satu Malaysia yang mencintai bola sepak kecuali penyokong JDT mahukan Pahang menang. Doa yang banyak mungkin menghujani pasukan Pahang. Namun, ingatlah, Tuhan tak semestinya bagi apa yang kita nak. Aku tak tau sapa bakal menang malam nie antara JDT dan Pahang. Harapan aku kepada Pahang, namun pemain JDT di atas kertas lebih superior berbanding pemain Pahang.

Apa-apa pun keputusan, hendaklah diterima. Walaupun referee berat sebelah, atau main sangat kotor, itu ialah takdir Tuhan. Jangan membuat provokasi, dan janganlah termakan dengan provokasi. Johor dan Pahang nie bersaudara sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi..

Apa-apapun, hogoh la demeh! Kalau 2013, ada segelintir penyokong JDT yang bagi panas line dalam twitter bila Kelantan VS Pahang walaupun diorang tak terlibat secara langsung.. Kali nie macam mana agaknya?

No comments: