Friday, February 6, 2015

Pahang Power 2015



Salam Alaik...

2012 tercampak ke Liga Premier setelah dua kali 'terselamat'. Setelah mendapat tempat kedua dalam MPL 2012, main play-off untuk ke Liga Super 2013 dan menang play-off VS Kedah. Selain itu, Pahang ke suku akhir Piala Malaysia pada musim itu.

First game Liga Super 2013, Pahang bertemu dengan pasukan yang baru nak up, gah dengan nama-nama bintang dalam perlawanan pertama. Separuh masa pertama perlawanan itu Pahang ada satu gol 'disallowed', dan bolos dua. Namun tenang aku tweet sebelum mula separuh masa kedua bahawa Pahang akan 'comeback'. Dan bila wisel ditiup, Pahang menang di Darul Makmur 3-2 malam itu dengan team yang 'berbintang tiga'. Tahun 2013, separuh akhir Piala FA bertemu dengan team yang sama, dan bibit-bibit kontroversi panas bermula di Larkin dan memuncak di Kuantan..
Dua tahun dalam Liga Super, Pahang menang Piala Sumbangsih, Piala FA dan dua kali Piala Malaysia, Mungkin terlalu banyak piala dalam masa yang singkat menjadikan Pahang 'team to beat'. Dan akhirnya tewas dalam perlawanan pertama MSL 2015. Takpe, bukan tak biasa kalah, kan?

Sokongan kepada Pahang tidak akan berbelah bahagi. Terlepas mempertahan Piala Sumbangsih merupakan tamparan di awal musim, namun masa masih panjang. Kini misi mengekalkan Piala FA dan Piala Malaysia serta menjadi antara yang bersaing untuk mendapatkan tahta Liga Super. Harapan Zainal Abidin untuk melayakkan Pahang ke final AFC Cup juga harus dilunaskan.

Kekalahan dengan JDT memang mengecewakan, namun beberapa perkara positif perlu dikira. Kelemahan yang jelas seperti dalam defending set piece harus diperbaik. Secara umum, Pahang masih berada dalam posisi yang bagus musim ini. Hal JDT, kita balas dendam di Kuantan masa Piala FA nanti. Apa-apa pun, hogoh tetap hogoh!!

Post by DigitalBone.

No comments: