Tuesday, January 7, 2014

"Dia itu Seorang Munafiq dan Ahli Neraka"

Salam 'Alaik..

Hanya Tuhan dan para rasul-Nya yang mengetahui status seseorang secara spesifik di hari pembalasan.. Itu fakta.. Siapa kita untuk menyatakan bahawa Khomeini itu ahli Neraka? Adakah sesiapa zaman sekarang yang berani menjamin perkara itu? Siapa sekarang ini yang berani menjamin diri sendiri itu ahli Syurga? Sejak bila kita mampu untuk mengetahui nasib seseorang di hari akhir?

Allah itu Tuhan yang Maha Mengetahui.. Tuhan sekalian makhluk yang berkuasa atas setiap sesuatu.. Secara asasnya, segala apa yang berlaku atas kehendak-Nya..

Begitu juga dalam hal melabelkan seseorang itu munafiq.. Munafiq dari segi syarak ialah orang yang 'menampakkan Islam dan kebaikan tetapi menyembunyikan kekufuran dan kejahatan'.. Nifaq ada dua macam iaitu nifaq dari segi i'tikad (akidah) dan nifak dari segi perbuatan.. Nifaq i'tikad ialah orang yang langsung tiada iman dalam hati (kufur) namun perbuatannya menampakkan sebaliknya.. Nifaq perbuatan pula ialah orang yang beriman namun perbuatannya menyerupai orang-orang munafiq..

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:
Ada empat hal yang jika berada pada diri seseorang, maka ia menjadi seorang munafiq sesungguhnya, dan jika seseorang memiliki kebiasaan salah satu daripadanya, maka berarti ia memliki satu kebiasaan (ciri) nifaq sampai ia meninggalkannya, bila diberi amanah dia khianat, bila berbicara dia berdusta, bila berjanji ia memungkiri dan bila bertengkar ia melampaui batas.
(HR Bukhari, Muslim dan selainnya)

Hadis di atas nie dah self-explained tentang ciri-ciri munafiq.. Kita tahu apa ciri-ciri munafiq dan mungkin ciri-ciri itu ada pada kita atau orang yang lain.. Namun untuk mengatakan seseorang secara spesifik itu munafiq (contoh: Mustafa ialah seorang yang munafiq) itu tidak boleh.. Bagaimana kita mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hatinya dan terus menghukumnya neraka? Hanya Tuhan dan rasul-Nya yang tahu.. Zaman Nabi S.A.W, hanya Nabi je yang tahu siapa yang munafiq atau tidak.. Para sahabat yang lain tak berani nak melabelkan orang lain munafiq..

Kita tahu bahawa Khomeini itu seorang Syiah, dan syiah menurut ahlii sunnah wal jamaah merupakan mazhab akidah yang sesat.. Namun, apakah kita tahu bahawa Khomeini akan ke neraka? Begitu jugak Abdullah dan Aminah (bapak dan mak Nabi S.A.W) kerana tiada riwayat jelas menyatakan tentang mereka..

Kita mungkin boleh kata apa yang Tuhan atau Nabi kata.. Contoh dalam Quran Allah kata yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang munafiq itu (ditempatkan) pada tngkatan yang paling bawah dari Neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.” (QS. An-Nisaa’: 145)..

Maka kita boleh kata orang munafiq itu tempatnya di neraka paling bawah.. Namun secara spesifik, tak boleh..

Dalam hal Abu Talib (bapak sedara Nabi yang banyak back-up Nabi), dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari: Dari Al Abbas bin Abdul Muthalib, berkata, “Wahai Rasullulah, apakah engkau bisa memberi manfaat kepada Abu Thalib, sebab dia dulu memeliharamu dan membelamu?” Jawab nabi, “Benar, dia berada di neraka yang paling dangkal, kalau bukan karenaku niscaya dia berada di neraka yang paling bawah“ . Hal ini, kita boleh kata sebab Nabi dah kata macam tue..

Tidak ada yang dijamin syurga dan neraka dalam dunia ini melainkan apa yang telah diceritakan oleh Allah dalam Quran (e.g Abu Lahab dan isterinya dalam neraka) atau Hadis (e.g 10 orang sahabat yang dijamin masuk syurga); serta para nabi dan Rasul-Nya (ahli Syurga)..

Setelah aku tulis panjang lebar nie, harap faham la apa yang aku cuba sampaikan.. Aku bukan nak kata bahawa Syiah itu mazhab yang bertepatan dengan syarak, dan semestinya aku bukan Syiah.. Ingin aku bagitau lagi sekali kesimpulannya ialah kita tidak boleh menjamin seseorang itu secara spesifik ahli syurga atau ahli neraka serta kita tak boleh melabel seseorang itu secara spesifik: munafiq..

Wallahu a'lam..

p/s: Ada perkongsian lain, pendapat lain atau soalan boleh tembak di ruang komen.. Aku akan panjangkan kepada autoriti insya Allah..

Ini berdasarkan rujukan daripada pelbagai sumber dan bukan idea aku secara total..

No comments: