Sunday, January 5, 2014

Senarai Semak 20 Perkara Yang Harus Dilakukan Dalam Umur 20-an.

Salam alaik..

Menjelang 5 Januari 2014, umur aku sudah mencapai 24 tahun, 4 bulan dan 5 hari.. Maksudnya dah 4 tahun 4 bulan dan 5 hari aku berada dalam umur 20-an..

Makanya beberapa hari lepas aku terbaca sesuatu yang kawan aku pos dalam FB, tentang "The 20 Things You Need To Accomplish In Your 20s".. Jadi, dalam 20 perkara itu, apa yang dah aku lakukan?


  1. Apa yang dah jadi, biarkan terjadi. Lihatlah ke depan. Senang cerita, sebelum aku masuk 20-an, tidak ada perkara yang 'gagal' dalam hidup aku. Bila masuk umur 20-an, ketika di INTEC dan MMMC, kegagalan itu aku rasai.. Banyak aspek kegagalan yang dah aku tempuhi.. Penyesalan tidak lagi berguna melainkan hanya sebagai pengajaran untuk tidak mengulangi perkara yang sama.. Biar jatuh 7 kali, asalkan kita bangun 8 kali.. (^^)
  2. Terima bahawa kita sudah dewasa. Aku sebelum 24 tahun sering memikirkan bahawa umur aku 18 tahun.. Baru-baru nie sahaja aku menyedari sebenarnya aku dah 24 tahun.. Sekarang, bila orang tanya umur, aku akan terfikir 25 tahun walaupun mulut menyebut 24 tahun.. Sekarang masa untuk bertanggungjawab atas tindakan sendiri.. Sekarang bukan masa untuk terlalu main-main walaupun boleh untuk main-main.. Hehe..
  3. Belajar untuk kekalkan dan menyusun persekitaran. Persekitaran yang kucar-kacir dan serabut akan menjadikan hati dan jiwa tertekan. Namun persekitaran dalam dunia pelajar medic dan insya ALlah sebagai pegawai medic memang tidak akan lari daripada keserabutan dan kucar-kacir.. Di mana masa dibayar dengan nyawa.. Namun, janganlah serabut sangat sampai muka pun macam takde nyawa.. Itulah pentingnya gila-gila..
  4. Belajar untuk kekalkan susuk tubuh. Badan aku masih normal, dan berat badan serta BMI meningkat daripada tak cukup berat kepada sederhana (normal).. Dan akan aku cuba kekalkan pada tahap ini.. Baru dua tahun aku merasa BMI normal.. Sungguhpun memberi kesan kepada pecutan, namun apa ada hal? Pakaian dan kekemasan juga dah dititikberatkan memandangkan profesyen sebagai pegawai perubatan (insya Allah) memang mementingkan perkara itu..
  5. Pakai pakaian yang kemas. Dah aku komen kat atas.. Sekarang aku pi kenduri kawen pun pakai baju Melayu atau T-Shirt berkolar atau kemeja.. Takde dah pergi pakai kolar bulat atau jersi bola sepak.. Hehe..
  6. Mula menyimpan harta. Ini masih belum dapat direalisasikan memandangkan aku belum bekerja.. TBA..
  7. Belajar untuk sesuaikan diri. Dunia dan manusia berubah. Jadi, kenalah kita berubah mengikut dunia. Kalau kita kekal dengan cara kita, walau ada cara yang lebih baik: jumud.. (^^).. Dalam hal agama tetap kena kembali kepada Quran dan sunnah..
  8. Tetapkan ciri-ciri pasangan sesuai.  Ini aku malas nak komen.. Masih belum terfikir.. Tunggu habis belajar baru fikir.. RAM dalam kepala aku tak cukup besar untuk fikir semua hal.. Haha
  9. Memantapkan silaturrahim dengan keluarga. Yup.. Sejak balik daripada India aku cuba untuk memantapkan hubungan ini.. Antara penyesalan aku ketika di India ialah tak dapat balik rumah selalu.. Jadi jangan komplen kalau aku selalu balik Jerantut walaupun jarak Melaka-Jerantut 4 jam perjalanan..
  10. Kawan ketat. Aku dah melengkapkan diri aku dengan kawan-kawan ketat.. Kawan-kawan yang daripada sebelum sekolah sampai sekarang.. Kami Buddyz selamanya insya Allah..
  11. Cari perkerjaan yang kita suka. Takleh nak komen tentang nie.. Opsyen aku tinggal tiga: doktor, lecturer dan administration.
  12. Dapatkan bentuk badan yang diimpikan. Lihat no 4.
  13. Belajar untuk up-to-date dengan perkara semasa. Dunia dalam talian, FB, twitter dsb memang memudahkan aku untuk sentiasa peka dan tahu isu semasa.. Daripada hal sukan, politik sampailah kepada isu-isu agama dan etika.. Jadi, dah berjaya dibuat!
  14. Selalu membaca. Aku kalau terpaksa menunggu, atau memang tak tau nak buat apa, aku akan membaca.. Tapi sekarang nie aku masih membaca 'Doktor Umum' yang dah lama aku mula tapi tak habis-habis.. Membaca dalam talian selalu la.. Selalu je aku bukak Wikipedia kalau aku nak tahu tentang sesuatu..
  15. Fikirkan tujuan hidup. Dah fikir lama dah secara umum.. Menggunakan dunia untuk kebaikan akhirat.. Cuma tindakan je belum sampai tahap itu.. Perancangan dah ada..
  16. Bebas hutang. Tak kerja lagi, takde kereta sendiri lagi, takde rumah sendiri lagi. Dijangka akan mula berhutang secara serius setelah bekerja.. Tak boleh elak.. Kadar perbelanjaan akan meningkat meninggalkan kadar pendapatan..
  17. Simpan duit. Takleh lagi. Benda nie aku nak buat lama dah. Tapi sebab aku boros dan bangang, jadi susah nak simpan duit.. Mungkin setelah aku bekerja nanti aku akan simpan..
  18. Date the wrong person(s). Tak reti aku nak terjemah.. Tak boleh komen tentang nie.. Sebab apa kena date the wrong person? Supaya kelak nanti kita tahu pilihan kita tepat.. Ha ha ha.. Macam mana nak date the wrong person? Entah.. Kalau dah tau 'wrong' takkan nak date pulak ye?
  19. Punyai tempat sendiri. Macam biasa.. Tunggu aku dah kerja.. Penting sebab nanti nak hidup dengan aman.. Takde la serabut nak cari rumah sewa.. Dah la harga rumah dan tanah makin meningkat.
  20. Tanggung diri sendiri. Tahun depan insya Allah.. (^.^)..
Jadi, kepada sesiapa yang sedang atau sudah berada dalam umur 20-an: apakah pencapaian anda sekarang nie? 20/20? 10/20?

Benda nie bukan Muslim yang buat.. Jadi jangan komplen kenapa takde hal agama.. Hahaha..

No comments: