Thursday, April 7, 2011

Ia Tidak Mudah

Salam Alaik...

Ia tidak mudah seperti yang disangka. Serius. Walaupun nampak pada luarnya mudah, tapi pada akikatnya susah. Kata orang, persis mudh sangat untuk melupakan. Tapi sebenarnya susah. Tiap kali mendengar lagu yang seperti memerli diriku, atau melihat screen saver laptop yang tetiba menunjuk indahnya memori lalu, jantung tiba-tiba kencang.

Mungkin aku nampak kental, atau mungkin aku persis tidak apa-apa. Atau paling koman orang akan kata 'habis madu sepah dibuang'. Tak! Aku cuma kelu dan kaku. Kaget menghadapinya. Aku terfikir bagaimana muka aku, perlakuan aku dan reaksi aku jika berhadapan dengan situasi itu.

Aku akan nampak kental, selagi aku tidak berhadapan dengan situasi itu. Bila ia berlaku, maka aku tidak mampu berkata apa-apa. Mungkin aku senyap. Dan dalam hati mula berbutir air mata permata.

Ada satu utusan ringkas aku hantarkan dahulu. Dan hingga kini masih tidak berjawab. Dan aku anggap itu satu pemutus. Tapi tidak mengapa. Apa-apa pun, aku tidak tahu apa yang perlu aku lakukan jika utusan itu berbalas.

Ya, aku bersalah. Aku antara punca semua jadi begini. Serius, aku taknak perkara nie berlaku. Dan bila ia berlaku, aku beraksi seperti aku tidak punya kaitan, dan paling ajaib, aku seperti tidak pernah melalui peristiwa itu.

Mesti tak mudah, kan untuk memahami entri nie.
Begitulah tidak mudahnya untuk aku.

Terima kasih kepada semua yang termasuk dalam lakonan dalam pentas dunia ini. Terima kasih kerana menjadikan aku kaget dan kaku.

Kepada yang tidak faham, maaf. Aku memang tidak mahu orang memahami.

2 comments:

Sang Harima said...

Awek?

Anonymous said...

susah nak faham ni ??