Thursday, January 9, 2014

UBAH

Salam 'Alaik..


"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

[Surah al-Ra'd ayat 11]

Ayat "sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" sering digunakan untuk situasi seseorang yang belum baik untuk berubah kepada lebih baik.. Namun pada hakikatnya, ayat ini lebih kepada situasi di mana seseorang yang dah sedia baik, namun menjadikan diri mereka sendiri kurang baik..

Kiranya kalau baca ayat penuh, kita tahu bahawa sesuatu kaum itu sebenarnya aman dan bahagia sahaja sebagaimana yang ditetapkan oleh Allah.. Namun, oleh kerana kesalahan mereka, Allah dengan kuasa-Nya menimpakan bala (keburukan/azab) kepada kaum tersebut.. Konteks ayat ini sebenarnya bukan kalau kita nak jadi lebih baik, kita kena ubah diri kita, tapi sebenarnya kalau kita taknak nasib kita lebih buruk, jangan kita melakukan kesalahan yang ke arah itu..

Faham tak apa yang aku cuba sampaikan?

Aku tak kata bahawa orang yang guna ayat ini untuk menyeru kepada kebaikan itu salah.. Tidak! Aku cuma kongsikan konteks yang lebih tepat.. Aku tak kata konteks yang biasanya difahami itu tidak betul, cuma kurang tepat berbanding yang sebenarnya..

Isi lain ayat nie termasuklah, kalau Allah nak bagi bala, takde sapa boleh tahan..  Kehendak-Nya itu takde sapa boleh elak.. Dialah Tuhan sekalian makhluk, maha berkuasa atas sesuatu..

Perbahasan bab Qada' dan Qadar ini bab lain dan aku tak hebat dan tak berani nak kongsi tentang aqidah.. ^^

Macam biasa, ada perkongsian lain, atau persoalan boleh komen.. Akan ku rujuk kepada pihak lebih autoriti insya Allah..

P/s: Ini berdasarkan rujukan daripada pelbagai sumber dan bukan idea aku secara total..

No comments: