Monday, September 15, 2014

51 Tahun Pasca Malaysia

Salam Alaik.

p/s: Kesimpulan entri nie boleh dibaca dalam tulisan berwarna kuning.

Pada hari ke-16, bulan ke-9 tahun ke-1963 selepas (dikatakan) lahirnya Isa, sebuah negara baharu muncul dalam peta dunia. Gabungan antara Persekutuan Tanah Melayu, Singapura (yang zaman Melaka dulu namanya Temasek), Borneo Utara dan Sarawak membawa kepada penubuhan negara Malaysia.

Idea untuk menggabungkan bekas jajahan British ini dicadangkan oleh Tunku Abdul Rahman sambil berseloroh di Singapura. Namun, kemasukan Singapura ke dalam Tanah Melayu boleh menyebabkan ketidakseimbangan kaum. Lantas, Tunku terus mengajak Sabah dan Sarawak serta Brunei untuk sekali bergabung.

Setelah rundingan, suruhanjaya dan sebagainya, Brunei menolak untuk menyertai Malaysia kerana permintaan Sultannya untuk menjadi YDPA yang pertama ditolak. Manakala Sabah dan Sarawak pun menyertai Malaysia setelah beberapa rakyat Borneo itu melihat kemajuan Kuala Lumpur.

Suruhanjaya Cobbold ditubuhkan untuk mengambil kira pandangan daripada rakyat Borneo Utara dan Sarawak. Laporan Suruhanjaya Cobbold selesai pada Ogos 1962 yang menyimpulkan Borneo Utara dan Sarawak bersetuju untuk bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu dengan beberapa syarat.

Seharusnya pembentukan Malaysia berlaku pada tarikh 31 Ogos 1963, iaitu ulangtahun kemerdekaan Tanah Melayu yang ke-6, namun sebab Presiden Indonesia, Sukarno dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak menentang penubuhan Malaysia, tarikh pembentukan Malaysia ditangguhkan kepada 16 September 1963.

Oleh sebab penangguhan itu, 'kini' rakyat Malaysia ada satu lagi cuti umum bersempena dengan Hari Malaysia. Terima kasih Sukarno dan SUPP kerana secara tidak langsung menambah cuti umum untuk kami.

Selamat Hari Malaysia  dan selamat bercuti!

P/s: Singapura kemudiannya keluar daripada Malaysia pada tahun 1965 setelah Tunku Abdul Rahman meminta mereka keluar walaupun Lee Kuan Yew nak kekal dalam Malaysia. Pengeluaran mereka disahkan dan diluluskan dengan undi dalam parlimen Malaysia, 165-0 (ketika itu wakil Singapura tidak hadir ke dewan).

No comments: