Penggunaan WhatsApp sebagai satu medium komunikasi rasmi sebagaimana yang diamalkan dalam pekerjaan merupakan satu perkara yang secara umumnya bagus. Kemas kini terbaru tentang perkerjaan dapat dibaca apabila di rumah, atau arahan-arahan boleh diberikan kepada mereka yang berkerja lewat. Namun harus difahami bahawa tidak semua peka dengan WhatsApp 24 jam sehari.
Ada yang menyalahguna WhatsApp dan menganggap WhatsApp seperti 'panggilan' dan mengharapkan respon pantas atau 'stat'. Dan jika tidak diberi respon 'stat' maka dimakinya dan mengamuk di dalam WhatsApp.
Kak (atau abang), kalau nak respon 'stat', telefon la. Apa kau ingat mata ini lekat kat telefon? Kalau sedang berhadapan dengan pelanggan, atau sedang melakukan prosedur aseptik; apakah tidak kurang ajar dan tidak 'appropriate' untuk mengeluarkan telefon untuk membaca kata nista tatkala 'arahan' itu tidak dilayan?
Masing-masing dah matang. Jangan meroyan kalau orang respon 5-10 minit lambat. Penyudahnya langsung menyampah untuk membalas mesej itu. Sedangkan bos besar pun tidak begitu, malah jika respon lewat 4 jam (mesej 3am, respon 7am), bos besar tetap berterima kasih. Apakah kau lagi besar dari bos besar?
Ini hanyalah kes terpencil. Sebahagian besar sangatlah dedikasi, memahami, baik dan sopan. Namun ada kes terpencil sahaja yang suka mengocakkan air yang tenang.
Jadilah senior yang dihormati. Kami nak respon pun senang hati. Kalau nak jadi senior yang bitchy, maafkan kami kalau angkat kaki.
P.s: Pos ini sebenarnya untuk Facebook, tapi memandangkan agak panjang, jadi aku jadikan entri blog sahaja. Pos ini sebenarnya ditulis beberapa bulan yang lalu, cuma perlu masa yang sesuai untuk dimuat naik.
No comments:
Post a Comment