Wednesday, July 4, 2012

Hijau Itu Gemilau, Biru Itu Satu.

Salam 'alaik..

Melaka maju negeriku sayang,
Negeri bandar teknologi hijau.

'Tagline' negeri Melaka terpampang di sekalian kawasan Melaka dari Alor Gajah sehingga ke Ayer Keroh, dari Pekan Durian Tunggal hingga ke Banda Hilir Melaka.. Teknologi hijau yang macam mana diimpikan oleh kerajaan Melaka tidaklah aku ketahui dengan lanjut..

Berbeza dengan negeri Pahang yang indah dan permai, memang sudah terkenal dengan kehijaunnya.. Walaupun bahagian teknologinya tidaklah sehebat mana, namun bahagian hijaunya itu memang gah sekali.. Mana mungkin tidak dikenali negeri 'Taman Negara'? Sungguhpun berpuluh Taman Negara di Malaysia nie, namun Taman Negara Kuala Tahan Jerantut tetap terbesar dan tertua!!

-gambar hiasan-

Itu daripada hal alam sekitar.. Kalau dilihat daripada aspek politik, kehijauan sudah mula bertebaran di muka bumi Malaysia.. Walaupun bukan majoriti berhijau, namun gerakan hijau telah melancarkan Himpunan Hijau yang dijangka mampu menarik lebih ramai rakyat Malaysia ke arah hijau..

Jadi, semasa aku balik ke Melaka Ahad lepas, aku singgah sebentar di Kerdau, melihat Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat Pahang.. Singgahnya aku hanyalah atas kapasiti 'media', saya ulang, kapasiti 'media'.. Aku tiba jam 3.30pm, iaitu waktu belum puncak.. Biasala, jadual perjalanan agak ketat untuk ke Melaka..

Masa aku pergi tu, tidaklah ramai mana.. Paling banyak pun seribu manusia.. Aku pergi tengok ada Aishah bagi talk dengan orang kuat PAS atas pentas kecil di bawah khemah.. Aku tak layan sangat sebab panas.. Tapi bagus jugak aku singgah, ramai kawan yang dah lama aku tak jumpa (ex-SMKA TAHAP) aku jumpa di sana..

Usai mengambil gambar majlis aku bergerak pulang ke Melaka.. Dalam perjalanan menuju ke Temerloh, kenampakan beberapa buah bas menuju ke Kerdau, berhijau-hijauan.. Di samping itu terdapat jugak konvoi berkereta.. Dan ada konvoi seramai lebih kurang 300-400 motorsikal orang muda berbaju hijau dan mengibar bulan purnama juga menuju ke Kerdau..

Tiba di Melaka aku mendapat berita bahawa kemuncak himpunan itu dihadiri oleh TG Abdul Hadi dan TG Nik Aziz.. Diberitakan bahawa beribu orang ada, dan jalan menuju ke Kerdau sesak sejauh 6km dari kedua-dua arah..

Dan juga atas kapasiti 'media' saya membuat liputan di Padang Jambu semalam.. Terdapat dua ceramah, satu ceramah Pakatan Rakyat dan satu lagi ceramah Barisan Nasional.. Dua-dua berdekatan antara satu sama lain dengan jarak tak sampai seratus meter.. Barisan ceramahnya di Padang, manakala Pakatan ceramahnya di rumah persendirian..

Parti komponen masing-masing menghantar wakil untuk berceramah di Pakatan, manakala di Barisan wakil daripada UMNO dan MIC memberi ceramah..

Saya tak nak komen banyak sebab saya datang nak ambik gambar je.. Taknak dengar pun retorik, atau kata-kata politik dari kedua belah pihak (Hehehe)..

Di pihak PR, terdapat gerai-gerai menjual aneka ragam barangan daripada minyak wangi sehinggalah makanan.. Yang hadir boleh tengok sendiri dalam gambar.. Yang bagi ceramah katanya Prof Aziz Bari, saya tak kenal yang mana satu..  Intipati banyak menyentuh manifesto PR untuk PRU ke 13 di samping mengondem dasar BN..


"Barisan nak bagi makanan percuma dua kali sehari kepada rakyat Melaka jika menang PRU 13. Agak-agak dari mana diorang nak cekau RM 60 000 sebulan untuk ini?" 





Di pihak BN, yang bagi ceramah seorang ustaz dan ketua pemuda Padang Jambu.. Kalau Ketua Pemuda tue baca, saya nak mintak maaf sebab flash kamera saya menyebabkan anda terkedu dan terdiam kerana diganggu konsentrasi.. Hehe.. Intipati banyak menyuruh pendengar mengenang budi 1Tayar, BB1M, BR1M, dan sebagainya di samping mengondem Anwar Ibrahim..




"Anwarlah yang meluluskan projek Highland Tower.. Kalau dia memerintah lagi, entah apalagi yang akan runtuh" 



Walau apa-apa pun yang dikatakan mereka, hendaklah didengari daripada kedua belah pihak, barulah namanya adil dan saksama.. Kalau belah PR kita boleh jumpa dalam talian atau ceramah sebegini, tetapi kalau dalam BN, bukak je TV.. Hehe..

Saya sebagai wakil 'media' berterima kasih kepada abang di ceramah Barisan kerana menghulurkan kerusi kepada saya..

Sekali lagi saya tekankan saya hanya hadir atas kapasiti 'media'.. Rakan-rakan media yang lain tidaklah kelihatan.. Hanya flash kamera saya je yang ada malam tue.. Takde flash lain dah..

P/s: Memperkenal teman sebilik aku yang baru, Encik John, Jack, Jane, dan Jill Doe.. Mana satu pun aku tak tau.. Apa-apa pun moga kau tahan 17 darjah selsius..


3 comments:

fi3lina said...

wah, beli mana redz? siap dengan akuarium lagi.! hensemnya depa!

Redz da Tsar said...

Beli kat Melaka jugak la.. Dekat air terjun 750 tahun melaka tue..

OyOp said...

Hoho...Aku perasan ceramah politik tu dua hari lepas...Dalam hati,memang betul berceramah dorang ni..Mana tak nya,dekat giler kot antara satu sama lain...Tapi,x pernah terpikir pun nak pergi,sebab...Entah ler...