Thursday, February 7, 2013

Melaka, Tanah Melayu, Malay Shire dan Malaysia

Salam Alaik...

Amaran: Ini ialah sebuah entri yang tak tentu arah..

"Barang siapa yang melupakan sejarah, akan terus mengulanginya"

Kata-kata seorang penulis yang telah aku terjemah, Santayana tak silap aku.. Walaupun hanya 50% daripada kata-kata ini boleh dipakai, tapi aku letakkan juga sebagai muqaddimah kerana tanpa kata-kata ini tak nampak la usaha aku untuk menceritakan tentang sejarah..

Membaca tulisan Don Balon tentang sejarah sempadan Tanah Melayu sebelum 1909 menjadi pemangkin untuk aku menulis tentang 'aku dan sejarah'..

Sungguhpun banyak kali aku menyatakan bahawa aku tidak begitu meminati sejarah, namun sebenarnya kata-kata itu hanyalah dari mulut.. Hati aku memang tertarik dengan sejarah; kontroversi, persepsi, realiti, penipuan, kebenaran semuanya ada dalam sejarah.. Kalau aku tidak minat sejarah, mana mungkin aku melahirkan rasa 'syukur' kepada kerajaan Malaysia yang dah memerintah selama 57 tahun nie sejak tahun 1955 lagi..

Balik rumah, jika tidak aku melayan bola sepak secara langsung, aku akan melayan 'History Channel'.. Melihat sejarah banyak tempat, daripada hal perang sehinggalah sejarah terbentuknya bumi.. Indah untuk dibaca namun bosan dan payah untuk dihafal.. Ya, aku minat membaca hal sejarah, namun tidak fasih untuk menghafalnya..

Antara sejarah yang paling aku minat nak tahu ialah sejarah Perang Bendahara (Perang Saudara) di Pahang sebelum datangnya Inggeris yang menggunakan muslihat bijak memancing raja-raja Melayu dengan umpan harta, kuasa dan ugutan.. Sejarah perang itu aku dah baca secara ringkas, dan tidaklah aku berani untuk memberikan komen kerana sangat kontroversi sehingga sekarang.. Orang-orang lama Pahang mungkin boleh terkesan dengan perang saudara ini, namun generasi baru mungkin sekadar tahu perang ini secara kasar daripada buku teks sejarah yang hanya fokus kepada perjuangan UMNO dalam menuntut kemerdekaan..

Buku teks sejarah hanya melihat sejarah Malaysia yang 'mainstream', daripada bangkitnya Kerajaan Melaka, kemudian tibanya British menjarah kekayaan Tanah Melayu sehinggalah perjuangan UMNO dalam kemerdekaan Malaysia.. Hal-hal lain sama ada diceritakan secara ringkas atau ditenggelamkan terus kerana tidak signifikan dalam usaha menaikkan semangat patriotik dan nasionalis serta semangat cinta akan kerajaan Barisan Nasional dan sekutu-sekutunya..

Oh, siapalah aku untuk menghentam dasar pendidikan negara?

Sejarah hanya berasaskan persepsi, tidak boleh dinilai kesahihannya secara 100% kerana 'sejarah ditulis oleh pihak yang menang'.. Kalau Inggeris masih menjajah Malaysia, harusnya teks sejarah kita akan berbeza.. Hatta jikalau PR merampas Putrajaya, nescaya silibus sejarah akan turut berubah..

Bagaimana mencari sumber yang benar? Entahlah, aku pun tak tahu..

Mencari sumber sejarah yang tidak daripada buku teks memang senang dalam era teknologi maklumat ini, namun kesahihan sumber itu sama sahaja dengan buku teks, ditulis menurut kepercayaan penulis.. Bukti yang menyokong sejarah versi mereka akan ditunjukkan manakala bukti yang menentang pemikiran mereka terhadap peristiwa itu akan disorokkan..

Jadi?

Baca dari semua pihak.. Kalau nampak karut sangat cara cerita, atau sikit-sikit nak kaitkan dengan Freemason dan Illuminati, boleh la campak sahaja sumber itu sebagai 'diragui kesahihannya'.. Manakala yang jalan ceritanya agak logik, dan meletakkan bukti yang memang boleh dicapai, kita ambil.. Ambil sebagai perbandingan.. Kalau malas, baca je la satu sumber, lepas tue percaya je la..

Sejarah Suvarnabhumi, Kerajaan Melaka, Tanah Melayu, Malay Shire dan Malaysia bolehlah kita ambil mana-mana yang bertepatan dengan kehendak pemikiran kita.. Bolehlah kita nak buat interpretasi sendiri kerana natijahnya tidak seberat jika kita menggunakan kepala kita mentafsir sirah Nabawiyyah..

Di balik jatuhnya kerajaan Melayu Melaka, kesultanan Melayu; terdapat pengajaran yang penting.. Jangan jadi tamak haloba!

P/s: Ada orang kata bangsa Melayu nie keturunan Bani Israel.. Hehe.. Patutlah kekadang ada orang Melayu perangai serupa Yahudi.. Oh, aku tak beli cerita orang Melayu nie keturunan Bani Israel.. Maaf~

Selamat menyambut Tahun Baru Cina kepada semua warga Malaysia.. Bila Tahun Baru Cina, bukan orang Cina je dapat cuti, dapat makan limau dan dapat angpau.. Hehe.. Satu apa? Satuuuuuuuuuuuu Malaysia!


Satuuuuuuuuu Malaysia!!


Gong Xi Fa Chai

4 comments:

Don Balon said...

memang betul tak tentu aroh weh kuikui

koi gura je..raya cina ni koi balik kedoh-penang-perlih..menjejok waris-waroh.. InsyaAllah..

azerrul said...

Mohon tulis pasal Perang Bendahara

Redz da Tsar said...

Don: Jejak jangan tak jejak.. Hubungan kekeluargaan jangan diabaikan~

Azrul: Dah nak tulis dulu, malas~

PAPA GOMO said...

salam bro.. lama tak berdendang dengan lu... hope semangat masih kuat....