Saturday, February 9, 2013

Pukul Rata

Salam Alaik...

Sedang dilamun kecewa akibat markah block test yang tak lulus, aku melihat sebuah tweet:




Wanita yang tak tutup aurat, tak jaga solat, tak taat pada suami, tak jaga pergaulan jangan hairan jika banyak masalah. - Seorang Professor
Aku pun terfikir dengan pantas, mungkin ditambah dengan situasi semasa yang mungkin mempengaruhi cara fikir; bahawa kenyataan ini tidak tepat..

Jika seseorang muslim itu menutup auratnya, menjaga akhlaknya, dan taat kepada Tuhannya; adakah tidak mungkin baginya mendapat masalah? Jika seseorang itu tidak menjaga aurat, tidak taat kepada syariah, berlaku zalim dan tidak berakhlak, adakah tidak mungkin baginya kesenangan?

Jika pemikiran ini digunakan, maka kita boleh pukul rata bahawa setiap yang banyak masalahnya, seorang yang fasiq manakala yang senang hatinya, gembira pula seorang yang tsiqah.. Adakah benar?

Andaikan,

Seorang fasiq mendapat kesenangan: kita akan berkata, "ini ialah istidraj"..
Seorang fasiq mandapat kesusahan: akan kita katakan, "inilah balasan"..

Seorang tsiqah mendapat kesenangan: "ini ialah nikmat, balasan kerana kebaikannya"..
Seorang tsiqah mendapat kesusahan: "ini ialah ujian kepadanya"..

Secara umumnya kenyataan ini benar, tapi adakah kita boleh meletakkan streataip seperti ini? Adakah kita layak menilai hukuman Tuhan kepada manusia? Adakah kita dapat wahyu terus daripada Tuhan? Cetusan daripada hati tidak dapat dielak.. Namun jika sengaja kita bercakap tentang ini dengan seseorang yang lain? Hahaha..

Oh, carutan daripada hati yang sedang 'frust' akibat gagal block test.. Mesti bias punya.. Maaf..

Selamat Tahun Baru Cina!

No comments: