Tuesday, October 8, 2013

Pertempuran Kedua

Salam Alaik..

Setelah cedera
dalam pertempuran pertama,
perperangan yang ke-6
kini aku bangkit
untuk kembali
mengangkat senjata
bertempur
untuk pertempuran kedua

Kecederaan
yang melambatkan masa menang
memberi masa sedia
untuk terus menghadap medan
untuk terus melangkah
menjajah masa depan

dan andai aku menang
pertempuran kedua ini
akan aku menangi perperangan ini
dan bersedia untuk perperangan ke-7
dan andai aku cedera parah
maka masa sedia perlu panjang
aku tidak mahu lagi
membazir masa

biar masa, musuh dan tenaga
menjadi kekuatanku
untuk aku harungi
perperangan ini.

This.Is.Sparta


II

Masa di Manipal dulu, ada seorang cina, junior aku.. Namanya Mark (bukan nama sebenar)..

Pepetang kitorang selalu main bola di End Point, majoriti yang main ialah Melayu.. Mark nie pada suatu petang, mungkin usai jogging, dengan kasut jogging join kitorang main bola.. Skill dan teknik memang tahap noob.. Memang aku rasa dia baru mula nak main bola.. Kitorang pun ok je la.. Negara demokrasi, kau nak main bola, main la tanpa mengira bangsa dan agama.. Hehe..

Dia nie sangat rajin turun pepetang main bola.. Walaupun hanya dengan kasut jogging, dia tetap turun.. Setiap petang dia naik beskal dari rumah/hostel ke End Point, jogging seround dua kendian join kitorang main bola.. Setiap hari..

Daripada kasut jogging, dia upgrade jadi but bola.. Kiranya lebih grip la.. Makin lama makin ok la permainan dia..

Bila aku kat Melaka dekat setahun setengah, dia balik dari Manipal.. Dia pun turun main bola pepetang.. Selama setahun seteng dia di Manipal, dia main tiap-tiap petang sampai la di Melaka, dia sambung.. Selama setahun seteng tue, teknik dan skill sangat meningkat.. Ketenangan dia sangat aku respek.. Kiranya tak sangka jugak la aku, yang dia akan improve..

Kental jugak dia nie.. Main bola yang didominasi kaum Melayu dan India (ini bukan statement rasis), bermula daripada noob, sehinggalah tahap sekarang.. Ingat senang nak konsisten turun padang dengan skill takde, rakan sebangsa tak ramai etc.. Kenapa bola sepak? Kenapa bukan basket atau renang?

Kental. Semangat.

Salute!

P/s: Mabuk sket stail penulisan aku malam nie sebab dah lama tak menulis.. Maaf..

No comments: