Tuesday, April 1, 2014

Peta Dunia

Salam Alaik..

Aku menonton kembali filem Sang Pencerah buat kali kedua.. Cerita tentang Kiyai Ahmad Dahlan dan perjuangan dakwahnya menentang khurafat dan bid'ah yang berleluasa di Kepulauan Jawa.. Cuma aku tak dapat menghayati 100% kerana bahasa Indonesia slang Jawa..

Ada satu babak menarik minat aku untuk dikongsi di sini.. Kiyai Ahmad Dahlan perasa bahawa kebanyakan masjid di tempatnya mengarahkan masjidnya ke arah barat, dan ini bertentangan dengan kiblat sebenar iaitu barat laut.. Maka, oleh sebab itu Kiyai AHmad Dahlan terus memanggil kiyai-kiyai di sekitar Jawa untuk berbincang tentang hal ini..

Kiyai-kiyai lain tidak bersetuju dengan Kiyai Ahmad Dahlan kerana salah satu masjid itu ialah Masjid Besar Jawa, yang sudah lebih setengah abad terbina.. Jika salah kiblatnya, maka seperti tidak yakin akan kepimpinan Raja Jawa ketika itu..

Maka, Kiyai Ahmad Dahlan terus membuka peta dunia yang menunjukkan kedudukan kepulauan Jawa dan Mekah.. Jelas sekali Mekah itu di barat laut kepulauan Jawa, sedangkan kiblat kebanyakan masjid ke arah barat, iaitu ke arah benua Afrika..

Oleh sebab peta dunia yang dibawa oleh Kiyai AHmad Dahlan itu bertulisan rumi berbahasa Belanda (?), seorang kiyai menyatakan bahawa peta dunia itu dibuat oleh orang kafir.. Maka, sesiapa yang mempercayainya itu kafir..

Itu antara babak dalam Sang Pencerah..

Zaman sekarang, aku tak tau la ada lagi ke umat Islam yang tak percaya kepada peta dunia yang direka barat.. Tapi yang aku tau, masih ada yang beranggapan bahawa matahari mengelilingi bumi.. Mereka berkata bahawa sebenarnya penemuan yang menyatakan bahawa bumi mengelilingi matahari itu direka oleh Barat untuk menyesatkan umat Islam..

^.^

SubhanaLlah..

Dalam hal lain, vaksin dan ubat-ubatan moden memang strategi Illuminati dan Freemason di bawah US dan Israel untuk menjahanamkan umat Islam.. Kehkehkeh..

Lantaklah~ Semoga minum kopi yang dibaca '6666' ayat Quran itu mampu menyembuhkan kanser dan mengawal kencing manis serta darah tinggi..

Usaha kena betul, diiring doa.. Kalau nak buah durian pi kait buah rambutan, takkan dapat durian pulak? Lain la kalau kait buah rambutan, tetiba ada jiran sebelah hulur durian..

No comments: