Friday, October 15, 2010

Dengki?

Salam Alaik...

Kawan aku pernah cakap kat aku, dia dengki tengok orang lain bahagia... Aku, macam biasa la, dengan ayat yang diplomatik tahap duta, aku pun cakap, "Rileks la bhai, tak baik dengki-dengki nie."

Hehe... Cakap memang mudah... Bila buat, habuk pun tarak... Dengki nie memang sifat manusia... Pantang tengok orang lagi gah dari dia, terus je dengki... Nampak Mak Cik Joyah peraga gelang emas sampai ke siku, terus Mak Cik Minah mengesot kat laki dia, mintak rantai emas 2 kilo... Pastu, Mak Cik Senah pulak, nampak anak Mak Cik Midah balik bawak Mercedes, terus telefon anak dia suruh beli BMW sebijik...

Eh, kenapa semua contoh perempuan?
Erks... Sorry... haha... Takde idea lain...
Eh, ini dengki atau 'show-off'?
Apa-apa la!

Tapi gitu lah realiti masyarakat zaman sekarang... Senang je nak dengki... Kalau dengki senyap-senyap tak menyusahkan orang takpe jugak.. Ni, bantainya dah dengki gi hantar hantu raya la, saka la, dan bermacam-macam unsur syirik lagi la...

Nampak mamat tue kaya sebab kroni, terus hantar jin santau mamat tue... Eh, apehal politik plak nie? Maaf, contoh je tue...

Kiranya macam ni la, tiada lah bagi semua manusia itu dengki atau iri hati dengan kejayaan dan kebahagiaan manusia lain... Tapi, kalau dengki sehingga berusaha untuk mencapai kejayaan sama seperti orang tue dengan jalan yang baik, takpe la...

Itupun ada jenisnya... Tak buleh la dengki dengan orang tue lepas tue jatuhkan dia, atau dengki dengan orang yang melakukan kemaksiatan... Jangan pulak, "Eh, mamat tue dapat awek cantik. Aku nak berusaha la dapat awek yang lagi cantik daripada dia". Lari tujuan dah tue...

Bak kata Nabi S.A.W:

Dari Abdullah r.a., bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua keadaan: 1) Seseorang yang diberi Allah harta dan diberi kekuatan untuk menggunakannya di jalan yang benar; 2) Seorang lagi yang diberikan Allah hikmah (kebijaksanaan) dan dengan kebijaksanaan itu dia memutuskan sesuatu perkara dan mengajarkannya (menyampaikannya).

H.R al-Bukhari (no.1893 Bab Mematuhi Perintah)

Jadi, di kesempatan ini saya menyeru la semua, kita berdengki-dengkian kepada golongan di atas nie dan, pada masa yang sama cuba untuk menjadi seperti mereka, dan bukan menjatuhkan mereka sehingga menjadi seperti kita...

renung-renungkan!
Aku nak buat orang dengki la!

Wallah 'alam...

1 comment:

akuanakpahang said...

Salam sahabat... Moralnya usahlah ada PHD macam nie - Penyakit Hasad Dengki :(