Tuesday, November 1, 2011

Persepsi (Lagi?)

Salam Alaik..

Kalau orang dah tanam dalam minda mereka bahawa seseorang (eg: Sam) itu seorang yang celaka, dan sangat celupar mulutnya, maka tidak hairanlah setiap kata-kata Sam, atau tulisan Sam akan dicela.. Hatta yang kata-kata yang baik sekalipun dikatakan 'topeng'..

Memang itu lumrah manusia.. Tak boleh nak kata apa la, kan?

Begitu jugak kalau Redz yang selalu 'baik' (contoh!).. Jika Redz cakap benda tipu atau Redz cakap bohong pun orang boleh percaya, malah mungkin ada yang sanggup pertahankan..

Hehe..

Macam mana nak elakkan persepsi mengaburi minda? Buka minda, dan luaskan pemikiran.. Cuba fikirkan pro dan kontra, serta hujah dan dalil. Ya, cakap macam senang, ye dop? Payah sebenarnya.. Aku pun sedang cuba membuang 'persepsi' dalam diri aku dan menilai setiap sesuatu dengan berhikmah..

Kalau persepsi ke atas seseorang itu baik, bagus la.. Sebab kita bersangka baik.. Kalau persepsi ke atas seseorang buruk, elakkan la.. Tak elok bersangka buruk.. Lain la kalau dah ada bukti depan mata Redz buat jahat, atau Sam bagi nasihat yang benar.. Tak boleh bersangka dah, kena terima seadanya..

Ok, selamat November!

Oh ye, hari nie aku cuti sempena Hari Karnataka.. Kalau ada nak kondem idea aku, sila la komen kat bawah.. (^^) Jangan risau, aku akan cuba secara berhikmah jawab, tanpa persepsi..

3 comments:

♦♦orked♦♦ said...

haha.. persepsi orang pada kita tu kan adalah apa yang orang lihat pada kita. apa yang kadang2 kita tak terfikir pon orang akan nampak mcm tu.

p/s: tp aku mmg tau pun org nmpak aku jahat.. lalala

Penembak Muda said...

haha style ko punye contoh hahaha
tapi bagi aku, memang ape yang ko cakap betul, and sume persepsi nie berasal pada dua kejadi :
i - kate org (susah jadi)
ii - masa silam (selalu jadi)

betol x?? huhuhuhu~~

Don Balon said...

Koi sangat-sangat terpanggil dengan tajuk aok ari ni. Persepsi memang musuh manusia yang sangat berbahaya.

Kecacatan demokrasi ialah persepsi menguasai, bukan fakta atau statistik sebenar. Demokrasi juga mengatakan yang benar akan kalah jika sedikit, kebatilan akan menang jika pendokongnya ramai.

Peneyelesaian: Berikan sesuatu urusan kepada ahlinya (pakar), bukan orang awam.