Friday, May 25, 2012

Inilah Pilihanku

Salam alaik..

Kalau ada je tulis 'Ward work' dalam jadual untuk grup aku, aku rasa seronok.. 'Ward work' nie lebih kurang 'aktiviti bebas' la.. Boleh nak lepak wad ambil kes, boleh jugak tolong jururawat dalam hal-hal yang biasa, boleh pergi Bilik Darah untuk ambik darah pesakit (Venopuncture), atau boleh je nak memonteng dengan tidur di bilik..

Aku pun tak tahu untung apa la kat grup aku.. Banyak bebenor ward work nie (secara relatif).. Minggu nie je dah dua kali ward work.. Seronok! Tak perlu nak dengar lecturer membebel.. Kalau dia nak mengajar aku tak kesah, ini banyak bebel dari ajar.. "Kami student MBBS, bukan PG pun"..

Biasanya bila ward work, destinasinya hanya satu, iaitu Bilik Darah.. Bila dah nama 'student', memang eksaited la bila sampai bab praktikal.. Selama nie duk cucuk patung je, tak best langsung.. Takde nilai kemanusiaan.. Bila dapat peluang di Bilik Darah dengan 'manusia', makanya semangat tiba!

Memula memang agak payah untuk mencari salur darah.. Kekadang dah jumpa, cuma tidak dapat dikeluarkan darah tue.. Tapi bila dah 3-4 kali, senang je jadinya.. Rabu lepas, dapat 8 pesakit untuk ambik darah, alhamdulilLah kelapan-lapan berjaya dikeluarkan darahnya dengan sekali suntik.. Kalau cucuk banyak kali naya jugak ke orang ye dop?

Ada yang datang untuk ujian rutin biasa, ada yang datang untuk follow-up penyakit TB dan SLE.. Aku sebagai 'student' akan berbuat sebaik dan seramah mungkin la.. AlhamduliLlah la dalam sakit-sakit diorang tue aku tak menyeksa diorang lagi dengan dua-tiga kali cucuk.. Hehe.. Dimudahkan oleh ALlah kerja aku hari tue..

Waktu arwah ayah ada dulu, aku sering melihat jururawat bertungkus lumus mengambik darah dan nak masukkan kanula.. Masa aku teman ayah di Emergency selepas raya tahun lepas, aku ingin je cakap kat nurse tue, ajar saya, biar saya buat.. Tapi memandangkan aku tak tahu lagi, aku simpan dalam hati..

Kenapa tetiba aku cerita diari peribadi pulak nie? Ah ye..

Posting di wad A2, wad yang majoritinya pesakit stroke, aku terasa sayu.. Ada sekali (dua minggu lepas agaknya), aku duk belek fail sorang pakcik nie.. Lumpuh separuh badan.. Tetiba air mata aku berkumpul beramai-ramai, hati duk sebak.. Aku teringat kat arwah ayah aku, yang tidaklah aku sempat berkhidmat kepadanya masa dia belum berpisah daripada dunia dulu.. Aku tahan air mata, pastu aku doakan pakcik tue dalam hati agar bertambahkualiti hidupnya.. Lepas tue aku keluar wad.. Aku pi kafeteria. ambik sarapan..

Minggu nie pun duk posting di wad A2..

La tahzan, innaLlaha ma'ana.


No comments: