Wednesday, December 26, 2012

ar-Riyadhiyyah

Salam Alaik..

Kalau melihat 5 tahun yang lepas, aku antara yang 'noob' dalam bidang sukan.. Markah Ko-kurikulum aku banyaknya dalam kepimpinan (hehehe) dan aktiviti-aktiviti seperti kem, pertandingan rekacipta etc.. Bidang sukan nie memang bukan hal aku.. Masa yang sepatutnya dikhaskan untuk riadah i.e. 1700 - 1830 aku akan gunakan untuk basuh baju, atau tido..

Tapi sejak aku mula belajar di Manipal nie, macam-macam jenis sukan aku main.. Terima kasih kepada batch yang tak cukup pemain, kerana itu aku mampu mencuba pelbagai sukan dan bergiat aktif dalam bidang sukan..

Bola sepak, tiada yang baru kerana memang aku dah lama main bola sepak.. Cumanya, kalau biasanya aku bermain sebagai pertahanan (LB, RB) atau kekadang sayap, tapi sekarang aku mula berjinak-jinak dalam posisi penjaga gol (GK).. Kiranya minit aku bermain kini terjamin la.. Ya, siapa sangka aku berada di posisi GK sekarang? Aku 5 tahun yang lepas pun takkan percaya.. Terima kasih Van Der Sar, sebagai idola.. Dan kini, aku dah main 4 final, tanpa kemenangan.. Haharammm~ Next time cuba lagi~

Aku juga menjadi seorang pemain hoki yang tak bertauliah, Aku pun tak tau macam mana aku boleh main hoki walhal aku takde langsung basic hoki.. Tapi, ikut je la.. Kerja mudah kapten bagi, duduk bawah tibai bola, jangan bagi masuk gol.. Mujur tak pernah tibai kaki orang, atau bola hoki tibai muka aku.. Dan tim aku pernah menang inter-batch Hoki.. Haha..

Futsal, aku main jugak.. Kadang-kadang.. Aku memang tak minat futsal.. Tim Standard Kampung menang futsal, namun sumbangan aku sedikit sebab memang aku tak main futsal.. Aku main kalau tak cukup orang je.. Haha..

Olahraga, sepanjang hidup aku, 3 kali je aku masuk.. First, 4x200 (perak) masa zaman sekolah rendah, second lompat tinggi (nil) masa di INTEC, dan last sekali NSG di Manipal 4x100 (perak?).. Sekarang nie takde nak lari dah.. Berat naik 8kg, memang memberi impak yang serius kepada kelajuan aku..

Pernah aku masuk lari-lari merentas desa dulu.. Lajunya tidak, tapi sampainya ya.. Maknanya setakat 7km (dulu) boleh la nak lari, tapi nak menang takde la.. Sekarang aku tak tau la.. Stamina ke laut, peparu kotor..

Sejak di Manipal jugak, mula berjinak-jinak dalam dunia tenis.. Tenis di gelanggang dan tenis di meja (pingpong).. Dua-dua hanya sekadar suka-suka tak pernah aku masuk bertanding ke apa.. Sama la macam badminton, suka-suka saja..

Hal-hal lain seperti hiking, renang, cycling terlalu minor untuk bercerita..

Apa-apa pun, sekarang sukan menjadi sebahagian hidup aku.. Pepetang biasanya aku akan bermain bolasepak.. Seminggu tue ada la 3-4 petang turun.. Nak maintain stamina orang kabor.. Tapi takde pun staminanye..

Beriadah bukan setakat apa yang aku sebut kat atas nie je.. Hatta jalan-jalan atau angkat baja dalam kebun pun riadah jugak.. Selalulah berpeluh, bak kata Kementerian Kesihatan, riadahlah 3 kali seminggu, 20 minit sekali.. Takde la komfem takde penyakit, namun berusaha untuk menyihatkan badan orang kabor..


1 comment:

Don Balon said...

tahniah duan... all-rounder dah aok le ni weh kuikui