Saturday, January 8, 2011

(Entri ini dalam Bahasa Melayu) !!الشياطين الحمر

Salam Alaik...

Pada satu malam yang indah, yang dipenuhi tekanan akibat belajar dadah-dadah yang banyak (Farmakologi), iaitu pada malam (awal pagi) 8 januari 2011, aku yang bosan dengan selambanya bukak website United. Tapi sebab website United versi tue tak mengancam, aku bukak pulak yang ini.

Maka, aku pun melihat berita tentang Diara, dan pada malam yang sangat tegang dipenuhi dengan dadah-dadah, aku pun membaca tajuknya yang berbunyi:
"الصحف: الشياطين الحمر يستهدفون ديارا"

Bila aku baca je tajuk tue tersentap kejap aku... Maksud dia kalau diterjemah dalam bahasa Melayu takde la saspen sangat. Bunyinya "Akhbar: Syaitan Merah memburu Diara". Tapi bila aku baca dalam bahasa Arab, wallaweh, sungguh berkesan bunyinya.

Biasa dalam bahasa Melayu aku sebut 'setan merah' atau bahasa Inggeris aku baca 'Red Devils', tapi bila dalam Arab, asy-Syayateen ul-Hamr, sangat memberi kesan kat aku... Aku pun tak pandai nak terangkan kat korang macam mana kesan tue... Tapi itulah... Ah, pandai la korang fikir sendiri... Gaya penulisan tue memang sangat memberi impak dan membuatkan aku tersenyum seorang dan tergelak... Kalau gelak kuat-kuat nanti orang kata aku gila sebab duduk sorang-sorang...

Inilah akibatnya kalau 'boleh' baca dan faham bahasa Arab... Sampai sekarang kalau aku terfikir tentang 'Asy-Syayateen ul-Hamr' aku akan tergelak... haha... Teringat ayat Quran surah al-Isra' ayat 27:

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

Maksudnya- "Sesungguhnya orang yang membazir itu saudara syaitan-syaitan (dalam Arab Syayateen), dan adalah Syaitan itu kepada Tuhannya kufur."

Banyak lagi ayat quran yang mempunyai perkataan 'syayateen' antaranya:-
  1. Surah Maryam ayat 68, 83
  2. Surah ash-Shafaat ayat 65
  3. Surah asy-Syu'ara ayat 221
  4. Surah al-An'am ayat 121
  5. Surah al-Anbia' ayat 82
  6. dan banyak lagi.
Tujuan aku menulis bukan nak kondem Syaitan Merah (a.k.a Red Devils), tapi aku nak kongsi ayat quran tentang pembaziran tue je... haha... Aku banyak gak membazir... Hari-hari.. Membazir masa, membazir duit, membazir nyawa dsb... Jadi, aku mengambil masa ini untuk menasihati diriku dan diri kita semua agar jangan menjadi saudara syaitan-syaitan.

Kepada penyokong Arsenal, Chelsea, Real Madrid dsb: Jika anda membazir, anda ialah saudara Syaitan!

Glory Man United!
Hayya Asy-Syayaateen ul-Hamr!!
Bada'al zamanil ikhtisaara, fawalla zamanil asyrar!

Marilah Syaitan Merah!!
Telah bermula masa kemenangan, dan tidak ada lagi masa kekalahan!


P/s: Tapi kalau sokong Syaitan Merah tanpa ada unsur ghuluw (melampau atau fanatik melampau) takpe, kot... hehe...

1 comment:

aku dr amin said...

haha. teruk juga yer kalau jadi penyokong syaitan merah ala arab ni. mujur la pasukan kelantan dikenali sebagai red warrior. kalau ala arab : emmmm ape yer