Tuesday, March 3, 2009

Malam Selasa Yang Terakhir..

Salam Alaik…

P/s: Aku tulis entri nie pada jam 2300, hari semalam, 2 Mac 2009...

Malam nie, merupakan malam Selasa aku yang terakhir di rumah sebelum aku mungkin berangkat dan mungkin tiba di Manipal... Sekarang, aku berada di atas atap, berseorangan sebab aku sengaja idak mahu keluar dengan kawan aku... Bukannya apa, aku sengaja nak merasa kesejukan malam bersendirian seperti yang pernah aku rasa 3, 5 atau 7 tahun yang lalu... Terasa indah malam ini...

Sepanjang 7 tahun aku berada di atas atap (sebenarnya aku dah lepak atas atap sejak aku umur 8 tahun, maknanya dah 12 tahun), tujuan aku sentiasa berubah-ubah...

Suatu masa dahulu, semasa aku mula-mula di atas atap, aku di sini sekadar untuk bermain, melayan jiwa budak-budak... Aku dan rakan-rakan bermain layang-layang, melepak, main mercun, meriam tin dan sebagainya di atas atap nie…

Kemudian, bila aku dah meningkat remaja, aku melepak atas nie semata-mata untuk mengisi waktu malam yang bosan... Sekadar berada di atas nie melayan bintang dan malam yang indah sambil merokok (biasa la, tak dapat lesen lagi)...

Bila aku habis SPM, aku menggunakan masa di atas atap untuk bermuhasabah diri, mencari ketenangan jiwa yang kosong... Ketika itu, aku selalu memikirkan kebesaran Allah dan mula menyedari tujuan sebenar aku hidup di dunia ini...

Semasa aku di INTEC, kesempatan untuk balik sekali-sekala merubah tujuan aku... Aku berada di atas atap untuk memikirkan siapakah aku dalam 5, 10 atau 15 tahun aku yang akan datang... Adakah aku seorang doktor? Pakar? Atau aku sudah berkahwin? Haha...

Kini, setelah aku tamat pengajian di INTEC, aku jarang melepak di atas atap... Kalau melepak, sekadar merokok mencari sejuk dan tenang malam... Aku melepak sekadar memerhati malam yang sepi di Jerantut selama 3 bulan...

Sekarang, apabila tinggal beberapa hari lagi untuk aku blah dari Malaysia, aku duduk atas atap sambil mengenang memori aku selama aku hidup 19 tahun dan 5 bulan... Memori aku ketika di SBP, memori aku ketika aku habis SPM dan memori aku ketika aku berada di rumah bersama rakan-rakan aku...

Aku terkenang, apakah akan aku rindui atap ini selama aku di India?Adakah akan aku mempunyai atap yang sama seperti di rumah aku? Adakah tempat yang lebih senang untuk aku memahami erti malam ciptaan Tuhan selain dari atap ini? Adakah memori aku di atas ini akan aku kenang kelak?

Ini ialah malam Selasa terakhir aku di atas atap, sebelum aku ke India... Jadi, aku hanya punya 4 malam untuk aku hayati kehidupan aku di Malaysia... Yup, hanya 4 malam... Sebelum aku meninggalakan keluarga yang aku sayang, bumi yang banyak berjasa kepada aku, atap yang benyak memberi memori kepada aku, dan rakan-rakan aku yang banyak menggembirakan aku....

Bila dah tinggal 4 hari, aku sering berfikir kenapa aku jarang menggunakan masa, keluarga, rakan dan segala-galanya dengan baik? Kenapa aku sering khayal dalam dunia aku? Haha... Ironi, kan?

Kini aku faham apa yang rakan-rakan aku lalui untuk bergerak meningglakan bumi Malaysia untuk berjuang di luar sana... Aku faham apa maknanya meninggalkan sesuatu yang kita sayang sementara untuk sesuatu yang bakal menjadikan kesayangan kita itu lebih baik... haha... Falsafah ke nie? Apa-apa je la... Aku faham apa yang Scott, Farhana, Amir, Aide dan lain-lain lalui sebelum blah dari Malaya... Mungkin perasaan mereka sama dengan perasaan aku, mungkin la... Mustahil la takde langsung kot...

Kelak, aku di India, mungkin mmbawa memori baru, tetapi jelas sekali memori itu tidak dapat menandingi kesenangan di sini.... Yup, aku rasa begitu... Dan aku berharap, aku tidak akan lupa diri di sana... Aku masih rakyat Malaysia, orang Melayu, dan aku seorang Islam... Semangat kebangsaan aku masih utuh... Aku harap...

Doakan aku...

12 comments:

anum farida said...

sedey la plak bce entri ko nie...
hehehe...
pe pon smoge sukses slalu...

Portgas .D. Ace said...

shiot..
aku nak nangis shial..
pe r ko nie..
tak yah r sedey2..
kalau ko sedey..
orang sekeliling ko ag r sedey..
dah2..
jangan nangis k..
ko dah besar..
kite bukan terputus hubungan dunia..
juz hubungan mata n fizikal k..
so pastokan ko bawak balik kejayaan untuk kitorang banggakan dengan apa yang ko dah capai..
same2 r usaha k....
='<

oryza sativa said...

aku pun rs rindu kat Malaysia...
br 2 minggu lebih kat Adelaide...
ntahla... rs mcm rugi x guna masa sepenuhnya kat Malaysia dulu..
haha... sedih mmg sedih...
tp kita nti balik jugak kan...
aku mdoakan ko sukses kat India..
jgn relax sgt..
coz MBBS lagi ssh than AUSMAT.

tum tum said...

tabahkan hati, kuatkan semangat.
atap uma awk xkan lari mane2x. hehe.
all da best~ =)

beddy said...

sedey sehh..
:(

Syafiq Nawi said...

hehe...selamat fly. bese ar tu mood org sblm fly.

dzaquan said...

setuju ngan syass opps syaas.

Lah said...

well duan.best of luck.kadang2 kita cpt mnyesuaikan diri,kdg2 sgt lambat perkara tu dapat.tp apa y pnting,usaha jgn pnah putus la.skali jatuh..phm2 bgn k?
all the best.

Redzwan Abdullah said...

weh..
aku tak sedey ar...
mane ada..
hahaha
sikit2 sudey
takde la sampai nak nagis....
blasah portgas nie kang....
Hahaa

bungaditepijalan said...

pls leave ur email address on my blog.
cos m gonna private it very2 soon.

with love:
bunga

aya hidayah said...

slmt berjuang~

Ainun Ali said...

Best! Nanti pinjam atap.