Tuesday, July 27, 2010

Edisi Patriotik Klasik: Menghargai Kemerdhekaan Sa-buah Negara Yang Baharu

Salam Alaik...

p/s: Ini ialah sa-buah tulisan yang menchampurkan bahasa Melayu zaman Malaya dan juga bahasa Malaysia (erks!) zaman Malaysia. Harap ma'lum. Terima Kaseh.

Setelah negara mencaphai kemerdhekaan di bawah pimpinan Tun Tengku (Tunku) Abdul Rahman Putra al-Haj, Tanah Melayu merangkak menyelusuri* arus globalisasi sebagai sa-buah negara baharu sa-hinggalah bertukar menjadi Malaya, dan kemudiannya Malaysia.

Ketika tahon 1957, kerajaan mempunyai misi yang sangat banyak. Antaranya memastikan perpaduan negara yang berbilang bangsa ini kekal bersatu agar kemerdhekaan negara kekal untuk sa-kurang2 sa-puloh tahon sebagaimana janji pehak British.

Dalam usaha kerajaan untok menjanjikan perpaduan, kerajaan melaksanakan pelbagai ranchangan supaya persengketaan kaum dapat dielakkan. Antaranya ialah program membasmi kemiskinan dan juga menyamaratakan pendapatan dan kekayaan ra'yat.

Dasar pehak British mengasingkan kaum mengikut sumber ekonomi (Melayu-Kampung; Cina-Bandar; India-Estet) jelas menyebabkan taraf kehidopan antara kaum di Tanah Melayu ketika itu berbeda dengan jurang yang amat luas sa-hinggakan melahirkan rasa tidak puas hati antara kaum majoriti dan kaum-kaum minoriti.

Tindakan kerajaan dalam membasmi kemiskinan dan menyamaratakan pendapatan ra'yat jelas membantu dalam mewujudkan perpaduan yang harmoni selepas tragedi berdarah yang merupakan sejarah hitam sehinggakan dipadamkan dari segala teks supaya yang tinggal hanyalah cebisan-cebisan halus yang tidak membawa pengajaran yang amat besar sekali kepada jenerasi muda.

Dan ketika itu, kerajaan yang memerintah sejak 1955 terus memerintah sa-hinggalah kini. Selama 55 tahun, merupakan satu tempuh yang agak panjang untok sa-suatu kerajaan menjadi matang. Dan tidak hairanlah, kerajaan kini tetap matang dalam urusan pentadbiran demi untok ra'yat. Program-program pembangunan untok ra'yat maseh lagi wujud sebagai tanda dan bukti jasa kerajaan kepada ra'yat.

Organisasi kerajaan seperti RIDA (kini MARA), FELDA, FELCRA dan sa-bagainya terus menjadi tunjang pembangunan luar bandar yang dahulunya ketinggalan dan maseh berada di bawah pembangunan dan pendapatan secara kasar seluroh ra'yat. Kini, negara berbangga dengan penchapaian yang tidak ada tolok bandingnya berbanding negara-negara berjiran yang kalut dengan keamanan Malaysia dahulu dalam menyamakan Malaysia dengan Neo-kolonisme, ya'ni negara Indonesia, Filipina dan juga Thailand.

Pengalaman jelas mengajar kerajaan bagaimana untok menarik hati ra'yat. 55 tahun bukan satu jangka masa yang sekejap, tapi satu jangka masa yang sangat panjang untok sa-buah negara keluar dari belenggu penjajahan pehak British kepada yang gah dengan KLCC, Litar F1 Antarabangsa Sepang, Empangan Bakun, Hab Makanan Halal Dunia, dsb.

Dan kini, Malaysia sudah berada di punchak dunia, walaupun tidaklah punchak sa-bagaimana negara penjajah, tapi kiranya untok 55 tahun sangatlah membanggakan. Pengalaman kerajaan selama 55 tahun ini tidaklah boleh disia-siakan oleh ra'yat Malaysia dengan memileh kerajaan yang tidaklah baginya berpangalaman. Dan jika perkara itu berlaku, maka Malaysia bolehlah melakar sejarah baharu, tidak dibelenggu bayang-bayang kerajaan lama yang sudah membawa Malaysia ke punchak Asia Tenggara.

Teringat kata-kata Tunku Abdul Rahman di tingkap rumah-nya ketika melihat api menjulang tinggi di Kampong Baharu malam 19 Mei 1969, "Saya ingat sayalah perdana menteri yang sehabes gembira sekali di dunia ini". Dan kegembiraannya yang hilang itu, mungkin dikechapi ra'yat kini. Terima kaseh kepada kerajaan yang membawa Malaysia sehingga menjadi sa-buah negara yang berpadu tanpa mengira agama, bangsa dan pendapatan.

Sempena 34 hari sebelum ulang tahun kemerdhekaan negara yang ke-53, kerajaan kini maseh hebat membela ra'yat. Buktinya kerajaan maseh menggunakan dasar dan motto yang sama untok meyakenkan ra'yat sebagaimana mereka berjaya 55 tahun lepas ya'ni: MEMBASMI KEMISKINAN UNTOK PERPADUAN NEGARA, dan dijangka tidak akan pernah berobah.

Antara Header Blog Aku Terawal: Redz for PM

"Malaysia oh Tanah Airku"

TAMMAT

*Ejaan tidak dapat dipastikan betul atau salah
Kalau la mudah untuk menaip huruf ', dah lama aku letak sekali.

7 comments:

Relevan said...

Salasai sudah sahaya membacha - nya..

Don Balon said...

menarik dan sinis.. :)

deus X machina said...

ko nak jadi pm gak ke redz?
lawan aku dulu keh keh

reBELLEious said...

next time, kalau buat post best lagi mcm ni n before this, tag aku sekali. dah tbe mase nak bukak minda lebih luas dgn ilmu2 yg ada :)

Redz da Tsar said...

Relevan: Terima kaseh lah- hehe...

Don: Kui-kui-kui... Kat Jerantut selalu sangat la motto gitu digune...

DxM: Itu dulu la.. Sekarang dah ada 6th PM, so aku dah tak berminat untuk menjadi PM.. hehe..

bella: Uiks? Artikel ayam je kot. hehe

Aku Anak Pahang said...

Terima kasih diatas penulisan ini agok sekali nipis sekali kasor lidah kawan membacanya.

Redz da Tsar said...

AAP: Ngape kasor pulok lidoh te?