Friday, August 6, 2010

Deja Vu

Salam Alaik...

"Tengah melepak dengan aman di Nandini Store, tiba-tiba aku terasa situasi itu pernah aku lalui. Cuma 'bila' sahaja yang menjadi persoalan. Ya, situasi yang sama, dengan pakcik Nandini duduk, dan ada dua orang tempe membeli recharge (a.k.a Topup), dan Edi yang gelak besar kat sebelah aku. Ya, sememangnya perkara ini macam pernah kulalui dulu."

Dan, perkara ini memang selalu berlaku kepada semua orang. Dipanggil 'Deja Vu' atau maksudnya 'sudah pernah dilihat' atau 'already seen' dalam bahasa Perancis. Kalau taktau, boleh tanya Rahimin Idris sebab dia pernah buat buku 'Bukan Deja Vu'.

Secara mudah la, deja vu nie ialah perasaan seperti korang pernah rasa yang korang berada dalam situasi itu. Cuma korang tak ingat bila. Situasi itu biasanya teringat secara spontan. Dan, kalau untung, korang boleh predict apa yang akan berlaku, sebab korang macam pernah mengalami situasi itu.

Faham? Senang je kan? Hampir semua pernah merasai perkara nie. Dalam bahasa sainifiknya Deja Vu ni dipanggil 'promnesia' = pro (before) - nesia (memory)... Dan setakat ini, kejadian promnesia aka Deja Vu nie masih lagi misteri kerana amat payah untuk mendapatkan subjek (bahan kajian) yang promnesia ketika kajian dijalankan. Atau dengan kata lain, promnesia ini tidak boleh dibuat-buat.

Dan, kembali kepada satu soalan utama, kenapakah ada Deja Vu?

Kalau tengok Final Destination (1-4), Deja Vu membantu watak-watak menyelamatkan diri dari maut.. Sila jangan percaya la Deja Vu boleh selamatkan dari maut, sebab ajal maut itu hanya hak Allah. Dia boleh sesuka hati jer nak tarik nyawa bila masa ditentukan...Adakah Deja Vu membantu kita? Hurm, takde lagi cerita yang sahih mengaitkan Deja Vu dan penyelamatan diri...

Jadi, kenapakah Deja Vu? Adakah sengaja otak nak memainkan kita? Atau Situasi itu memang betul-betul pernah berlaku?

Firman Allah,

"Tidak Aku jadikan sesuatu itu sia-sia" [Ali 'Imran; 191]

Jadi, pastinya ada hikmah di sebalik Deja Vu nie... Apakah?

Dan aku masih tidak mempunyai jawapan yang konkrit. Cuma satu je pendapat (atau teori) aku. Deja Vu dicipta untuk menunjukkan kepada manusia bahawa sesungguhnya setiap perjalanan hidup kita, setiap perkara yang kita buat, akan buat dan telah buat, semuanya telah ditetapkan oleh-Nya...

Kenapa aku cakap macam tue?

Kalaulah masa depan kita masih belum ditetapkan, mana mungkin situasi yang akan berlaku, telah terbayang di depan kita dalam keadaan tidak sedar. Dan apabila situasi itu berlaku, maka kita pun terbayang bahawa kita pernah melalui situasi yang sama, watak yang sama, cuaca yang sama, dan tempat yang sama.

Dan itulah Deja Vu. Allah cuma mahu menunjukkan bukti kekuasaannya dan bukti Qada' dan Qadar-Nya... Dan bukti bahawa segalanya telah diatur....

Firman-Nya,

"Tidakkah kau tahu bahawa Allah mengetahui semua tentang langit dan bumi? Sungguh, semua telah tercatat dalam al-Kitab (Lawh Mahfuz). Sesungguhnya semua itu amatlah mudah bagi Allah" [Al-Hajj: 70]

dan

"Tidak ada musibah ditimpakan ke Bumi dan tidak juga kepada diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh menjadikan yang sedemikian itu amatlah mudah bagi Allah" [Al-Hadid: 22]

dan

"al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan kepada seluruh penduduk alam: iaitu bagi seiapa yang ingin tetap teguh dari kalangan kamu untuk jalan yang betul, dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun) kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir seluruh alam" [at-Takwir: 27-29]

Rasanya tak perlu la nak terangkan pasal ayat-ayat atas nie, sebab dah 'self-explained'...

Deja Vu hanyalah satu bukti aqli (akal) untuk meyakinkan manusia tentang qadha' dan qadar-Nya... Ya, setiap perjalanan hidup manusia sudah tertulis.. Kalau Dia berkehendak bahawa aku ke neraka-Nya, maka itulah aku, dan jika Dia mahukan aku ke syurga-Nya, maka itulah nasib aku...

Sesungguhnya beriman kepada Qadha' dan Qadar merupakan satu keperluan untuk mencapai takwa... Dan percayalah kepada Qadha' dan Qadar yang diimani oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah ini... bukan beriman kepada Qadha dan Qadar yang diimani golongan 'Qadhariah' yakni satu cabang dari Muktazilah...

Selamat berfikir, dan renung-renungkanlah entri aku yang pendek ini...

8 comments:

relevan said...

Baru ni kome pergi ke Mentakab..kome lalu jalan yang selalu kome lewati.. tiba muncul sekilas ingatan..tapi ingatan lampau kejadian pada tahun 90an dulu..

Memang sama..adakah ini juga satu de javu..?..

Wah..raya balik kampung ke?..

Don Balon said...

Relevan..
Ingatan lampau bukan deja vu..
deja vu ialah bila kita sedang buat atau nampak suatu perkara yang kita rasa macam pernah kita lalui atau nampak..

Duan..
Moga berbahagia di bandor baru..:)

Redz da Tsar said...

Relevan: Insya Allah balik.. hehe..
Don: bandor baru mende? Jerantet je la yang bandor kehnye~

Don Balon said...

bandor di India maksud koi..
teringin koi naik unta machanc aok weh kuikui

dzul said...

keh pernah melalui prarasa dalam bentuk mimpi..setelah bertahun2 ia benar2 terjadi dalam hidup keh sebagaimana ditunjuk dalam mimpi tersebut..sungguh misteri..hanya Allah tempat kita memohon petunjuk, sebagaimana terkandung dalam surah al-Fatihah..

Redz da Tsar said...

Don: hehe.. Gini je la... Takde mende ngat ade kat sini...Tanoh air jugok terbaik... Mahal-mahal pun, ituloh tanoh tumpoh daroh... hehe....

Dzul: Itulah lagi se bukti Qadha' dan Qadar dah pun ditentukan oleh-Nya.... =)

Apple Pie said...

nanti bila pulang, semasa baru landing di bumi tercinta, wouldnt it be another 'deja vu'. qada dan qadar.

Mazru Majid said...

koi pun pernah alami dejavu,masa tu di Kuantan..sungguh mmg pernah koi alami suasana masa tu..

Setuju,tiap yg terjadi ade sebabnye.