Monday, November 29, 2010

BAD: Bait al-Hikmah

Salam Alaik...

Aku punya satu impian, di kala waktu aku sudah dewasa, yakni ketika sudah aku bekerja dan juga mungkin tika aku sudah punya rumah sendiri yang tetap dan tidak hidup secara nomad (berpindah randah akibat ditukar hospital), aku mahu punya sebuah bilik yang khas di rumahku untuk menempatkan buku-buku aku... aku dah fikir banyak kali dah, aku mahu jadikan satu bilik di rumahku sebagai satu bilik Ilmu...

Kau jadi doktor nanti sempat ke nak baca?

Peduli ape aku sempat ke tak... Yang penting aku cuba untuk kumpul buku-buku terbaik... Kalau bukan aku yang sempat baca, insya Allah keluarga aku boleh baca... Mungkin anak-anak aku rajin nak baca... Aku nak didik diorang budaya membaca... haha... paling koman pun, paling bangsat (ini bukan bahasa kasar, ini loghat) pun aku boleh baca bila aku dah pencen... haha.. Plan jangka panjang beb...

Benda nie bak kata orang, hendak seribu daya, taknak seribu dalih...

Buku ape ko nak letak?

Haha... Banyak la... Sebagai seorang muslim wajib dah aku ada koleksi Tafsir Ibnu Katsir, dan Sunan Sittah (Koleksi Hadis oleh Imam Hadis yang enam)... Kalau awal-awal dapat Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan Sunan Thirmidzi jadi dah... Senang nak rujuk kalau ada permasalahan... Takde la asyik nak google jer... Google nie bagus, cepat; tapi hadis atau ayat quran yang kita cari tak melekat dalam kepala... Aku ingat nak buat koleksi buku hadis yang Bahasa Arab... Itupun kalau bahasa Arab aku tak berkarat bila dah jadi doktor....

Dan sebagai seorang doktor (insya Allah) maka, wajib jugak bagi aku untuk koleksi buku berkaitan dengan Perubatan... Pathology, Surgery, Medicine, Pharmac, OBG dan sebagainya... Kalau ada buku agama tanpa buku perubatan, aku hanya seorang Muslim, dan bukan Doktor yang Muslim... Kalau dapat Qanun fi t-Tib oleh Ibnu Sina pun bagus jugak... Walaupun tak penting dah sekarang buku tue, tapi koleksi sejarah tue yang penting... Haha... Senang la nak rujuk kalau lupa... Ingat dha jadi doktor kira dewa (hebat ok, bukan dewa yang syirik tue) la dalam bidang perubatan? Nope... Kalau dewa, takde la patient mati sebab salah diagnose... Aku bukan Greg House...

Lor, tue je ke? Formal dan skema giler kau!

Agak-agak la! Takkan aku nak bagi anak-anak aku baca Sunan Thirmidzi atau Medicine waktu umur 10 tahun? Nanti bila baca hadis ak tau Mustolah Hadis payah gak... Mula la sesat... Pergi sekolah membid'ahkan semua benda (hehe)...

Aku seorang bapak yang baik hati... Aku memahami kehendak anak-anak aku... Jadi, aku bercadang jugak nak letak komik.. Haha... Antaranya aku terfikir full-volume Doraemon... Bagi anak aku pandai imaginasi, mengasah otak... Shin Chan? Tak kot... Lucah... Haha... Selain tue aku nak letak gak Ujang... Faveret aku kot... Di kala lapang, boleh la baca...

Buku bukan fiksyen lain aku nak letak gak.. Mungkin briefer History of Time, atau buku-buku sejarah... Biografi, dan sejarah penting kot... Bak kata ntah-sapa-ntah, "Orang yang melupakan sejarah akan mengulanginya"... Erks, Liverpool selalu ingat sejarah, jadi diorang takkan ulang la, kan? Haha...

Mungkin jugak aku isikan buku-buku seni... Mungkin la... Aku pun tak tau sebab ape... Hehe... Kalu ada pun, kecil je prioritinya... Buku lain-lain aku fikir lain kali... Hehe

Sebut pasal Liverpool, takde buku pasal United ke?

Banyak cengkadak kau! Mesti la ada... Takkan aku nak sebut satu-satu kot... Sendiri faham la...

Ada lagi nak cakap apa-apa?

Hurm... (diam sebentar)
Jadikan membaca budaya kita!

Ceis... Skema sungguh!

Sukati aku la! Ko tanya tadi, kan?

p/s: BAD ialah satu segmen baru yang aku wujudkan... BAD merujuk kepada Bila Aku Dewasa... haha... Bertambah lagi satu segmen selain 'Siri Falsampah'; 'Plan Gila'; dan 'Cerpen'... Keh3x...

4 comments:

Sang Harima said...

Harap-harap takdelah buku kamasutra. kehkehkeh.

Nurul Fitrilina Mustapa said...

suka suka. nanti kalo aku datang rumah kamu timang, aku nak tumpang bilik ni yea. :)))

anum farida said...

hahhaha...bagus yer plan.... :)

Redz da Tsar said...

SH: Itu seni namanya.. Haha.. Takde dalam senarai kot

Timang: Haha... Nak tido atau makan bukan di sini ok... Sini baca buku je bleh...

Anum: Nie namanya faily planning.. hehe