Wednesday, June 1, 2011

Cerpen: Udin Gila Dan Generatornya.

Salam Alaik.

p/s: Ini ialah sebuah cerpen. Baca betul-betul.

Udin Gila dahulu memang terkenal dengan sikapnya yang kuat membangkang.. Tidak pernah Udin Gila tidak ditangkap apabila Dato' Dompok, ADUN Dusun Seberang datang ke Kampung Dusun.. Asalkan Dato' Dompok datang bagi ucapan, mesti Udin Gila bangkang.. Bila membangkang maka Dato' Dompok pun panggil la Polis suruh tangkap Udin Gila kerana membenci negara dan mengisytiharkan perang ke atas Agong..

Tapi Udin Gila dah insaf sekarang.. Dia dah tak membangkang lagi.. Dia sekarang dah jadi setia usaha politik Ketua Kampung Dusun, Tok Nan.. Tak tau la apa ilmu Tok Nan guna untuk memikat Udin Gila..

Petang tu, Tok Nan membuat mesyuarat tergempar dengan penduduk Kampung Dusun.. Maka berduyun lah datang memenuhi dewan serbaguna Kampung Dusun.. Setelah semua ketua rumah (ketua kekuarga) tiba, dan kehadirannya diambil, Tok Nan berdiri dan berkata:-

Wahai sekalian penduduk Kampung Dusun.. Ketahuilah kamu bahawa ADUN Dusun Seberang, Dato' Dompok telah memberi JKKK Kampung Dusun duit bernilai RM5000 untuk digunakan sepanjang tahun.. Biasanya pada tahun-tahun sebelum ini, duit RM 5000 itu akan diagihkan kepada setiap rumah sebayak RM50 serumah..

Tapi pada tahun ini, saya dan sekutu rapat saya terpaksa membangunkan satu projek yang besar.. Projek ini untuk kepentingan kamu semua juga.. Projek ini di bawah kompeni yang baru ditubuhkan iaitu Syarikat Elektrik Tok Nan dan Rakan-rakan atau Syaetan Sdn. Bhd...

Untuk pengetahuan sekalian penduduk Kampung, pihak Lembaga Letrik Negara (LLN) hanya membekalkan sebanyak 5000 MegaWatt tenaga bagi kampung kita setahun.. Penggunaan elektrik tahunan kampung kita pula sebanyak 2700 MegaWatt.. Sungguhpun ada lebih 2300 MegaWatt tidak digunakan, saya sebagai ketua kampung merasakan perlu untuk kita menjana elektrik sendiri di samping elektrik yang dibekalkan oleh pihak LLN..

Pihak Syaetan akan menjana lebih kurang tambahan sebanyak 3000 MegaWatt tenaga lagi dan menjadikan tenaga terkumpul setahun sebanyak 8000 MegaWatt berbanding penggunaan sebanyak 2700 MegaWatt.. Hal ini akan menyebabkan kejadian tenaga elektrik putus atau Blackout tidak akan terjadi.. Lebihan tenaga sebanyak 5300 MegaWatt sangat cukup menampung keperluan elektrik kampung kita yang rata-rata menggunakan lampu pendaflour..

Walaupun kampung kita tidak pernah mengalami Blackout sejak 1992, tapi saya sebagai ketua Kampung terasa perlu mengelakkan perkara ini berlaku supaya aktiviti melepak di kedai kopi selepas Isyak dan aktiviti main dam haji sewaktu petang tidak terganggu.. Industri penternakan ayam kampung kecil-kecilan juga tidak akan terjejas..

Saya, wakil pihak Syaetan akan mendirikan generator berkuasa petrol untuk kampung ini di tanah milik Udin Gila.. Pihak Syaetan akan membayar pampasan bernilai RM1500 setahun kepada Udin Gila sebagai SEWA untuk tanahnya seluas 3 meter persegi yang dahulunya bernilai RM50.. Pihak Udin Gila telah bersetuju dan tidak membangkang..

Selain itu, RM1500 lagi akan digunakan untuk menyewa generator milik Syaetan Sdn. Bhd.. Generator milik Syaetan Sdn. Bhd. dibeli oleh saya dengan harga RM3000, dan disewa sebanyak RM1500 setahun selama 5 tahun berdasarkan kontrak yang saya tandatangan bagi pihak kampung dan bagi pihak Syaetan Sdn. Bhd.

Baki RM2000 akan digunakan sebagai bayaran kepada pihak Syaetan Sdn. Bhd untuk kos penyelenggaraan dan penyediaan bahan api selama setahun.. Dan, insya Allah, RM2000 tidak akan mencukupi untuk setahun kerana harga minyak mentah dunia tidak stabil dan semakin meningkat.. Sehubungan itu, saya dengan kuasa sebagai ketua kampung pada bila-bila masa boleh meminta penduduk kampung membayar tariff berlebihan yang digunakan oleh pihak Syaetan Sdn Bhd...

Secara ringkas, RM5000 yang diberi kerajaan selama ini kepada kampung ini akan digunakan sepenuhnya untuk mejana ekektrik simpanan untuk kampung Dusun yang tercinta ini.. RM50 untuk setiap rumah akan dimansuhkan atas sebab projek ini..

Untuk pengetahuan saudara sekalian, tenaga yang berlebihan yang dibekalkan oleh LLN dan Syaetan itu tidak boleh disimpan dalam bateri, dan akan dibuang begitu sahaja.. Ini bukan satu pembaziran, tapi lebih kepada satu 'keindahan' bisnes dan satu cara memastikan tenaga elektrik kepada kampung ini sentiasa terurus..

Saya malas dah nak berucap panjang.. Cuma saya berharap penduduk kampung setuju.. Kalau tak setuju pun takpe sebab saya dah tandatangan bagi pihak kampung.. hehehe..

Untuk pengetahuan saudara sekalian, Udin Gila merupakan rakan kongsi saya dalam Syaetan Sdn. Bhd...

Sekian, Salam 'alaikum..

Penduduk kampung senyap sunyi.. RM50 sebuah rumah yang diberikan selama ini tidak lagi dapat dinikmati.. Malah, mereka pula dikehendaki bayar lebihan kos operasi penjanaan tenaga ekstra oleh Syaetan Sdn. Bhd.

Mereka senyap kerana kelu.. Tidak faham apa yang berlaku.. Tidak tahu apakah projek itu menguntungkan atau merugikan mereka..

Tok Nan dan Udin Gila, duduk di belakang dewan sambil memikirkan duit yang bakal mereka dapat.. Generator yang dikatakan Tok Nan tadi pun, masih belum dibeli, tapi duit sudah sedang dijoli.. Ayat pemanis bicara di depan penduduk sudah ditabur.. Berkat ketidaksekolahan penduduk Kampung Dusun, ayat-ayat Tok Nan ditelan dan dilupakan.. Segalanya nampak baik bagi mereka..

Tok Nan dan Udin Gila tidak tahu, bahawa nanti datang ombak merubah pantai.. Mereka tidak tahu bahawa nanti akan datang aktivis alam sekitar menyelar tindakan mereka menjana elektrik berlebihan sebanyak 5300 MegaWatt, iaitu melebihi 65%.. Pihak elektrik dunia meletakkan garis panduan bahawa penjanaan berlebihan hanya perlu berkisar sebanyak 20-30% sahaja...

Tok Nan, Udin Gila dan Syaetan Sdn. Bhd. bakal menerima bala.. Penduduk kampung hanya diam membisu kerana tidak tahu.. Dato' Dompok yang sudah setahun tidak menjengah kampung tidak tahu bahawa RM10 000 yang diberikan kepada kampung itu akan dibakar begitu sahaja.. Ya, RM 10000, bukan RM5000 seperti Tok Nan katakan..

Kalau dahulu, hanya RM5000 Tok Nan songlap.. Sekarang semua RM 10000 Tok Nan dan Udin Gila songlap senyap-senyap.. Patutlah Udin Gila tidak membangkang sekarang..


*****************************-HABIS-********************************

2 comments:

Anonymous said...

semartt logo

Lord Hosni the Wise said...

Hahahahaha!! Hidup JKK kampung koi!!!