Sunday, June 12, 2011

Nasib Baik?

Salam Alaik.

Ada ke nasib baik dalam dunia nie? Kepada sesiapa yang skeptikal dengan 'nasib', sila pergi main jauh-jauh. Orang macam ni takde akidah, takde kepercayaan kepada qadha' dan qadar!

Haha..

Gurau je.. Kasar sangat tuduhan aku menyatakan akidah takde etc.. Aku tarik balik perkataan di atas tue.. Bukan hak aku nak kata akidah orang terpesong.. Lain la jelas dan nyata bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah..

Ok, berbalik kepada cerita asal..

Nasib baik serius ada kat dunia nie.. Kalau tak mana wujudnya perkataan 'beginner's luck'.. Haha.. Kalau takde nasib baik, mana mungkin aku kena cabutan bertuah sewaktu larian apa tah dulu.. Check sini..

Beberapa hari lepas aku bermain sukan dalam pintu (indoor) yang terkenal, iaitu billiard.. Main billiard nie perlukan skill mengawal bola Q, dan juga skill menganggar dengan tepat.. Hukum Newton ke-3 pun perlu diaplikasikan.. Serius!

Nak dijadikan cerita, aku main billiard nie dengan seorang Mamat.. Bingkai (frame) pertama, aku menang.. Hehe.. Tak kisah la tue.. Masuk bingkai kedua, dia main penuh dengan nasib baik.. Dia tuju bola lain, bola tue tak masuk, tapi bola lain yang masuk.. Dia main tuju kusyen, pastu sedap je bola tue masuk.. Pehh.. Ini nasib sangat.. Melampau la kalau menang bingkai dengan hampir semua masuk dengan nasib..

Aku tak kisah.. Masuk bingkai ketiga, aku main skill aku la.. Kekadang masuk, kekadang tidak.. Biasala, aku bukan Mark Selby atau Ronnie O'Sullivan.. Tapi, Mamat nie main lenjan je.. Aku tak nafikan ada dia pancung/potong masuk.. Dia memang hebat.. Tapi kalau dah 4 dari 7 bola masuk sebab nasib, aku pun panas jiwa la..

Bingkai keempat dan seterusnya, aku dah jual permainan.. Aku tuju kuat-kuat, aku sasar meraban, aku target karom supaya bola hitam masuk.. Aku tak kisah.. Aku dah bengang.. Nasib memang tidak menyebelahi aku la, tuju la macam mana pun.. Mamat main steady.. Habis-habis malam tue, dia menang 11 bingkai, aku menang 3.. 2 lagi yang aku menang tue pun sebab nasib baik.. Heh.. Aku dah tak main bebetul dah..

Memang salah aku tidak ada semangat kesukanan dengan menjual permainan.. Aku dah tak larat, main bebetul taknak masuk.. Main lenjan nak pulak masuk.. Aku percaya kesucian permainan billiard dah tercemar.. Pehh..

Kalau aku salahkan nasib, maka berdosa dah aku.. Sebab Allah dah tentukan nasib dia hari tu baik.. Takkan aku nak lawan? Kalau aku bengang dengan nasib maka aku bengang dengan pencipta nasib iaitu Allah S.W.T..

Malas nak ulas panjang bab Qadha' dan Qadar.. Panjang lebar pulak penerangan berserta dalil nanti.. Silap cerita bab nie, maka aku boleh jadi Muktazilah Qadariah atau Muktazilah Jabariyah.. Dan aku bukan Muktazilah!

Apa-apa pun, tu sebab biasanya orang ucap 'Good Luck'.. Semoga nasib baik.. Dulu aku tak percaya kat perkataan 'good luck' nie sebab orang berusaha penat-penat tetiba kena mengharapkan 'nasib baik'.. Tapi sekarang aku dah berubah.. Semoga nasib kita semua baik dan sentiasa dirahmati Allah..

Good Luck untuk segalanya, hatta bermain bola atau billiard sekalipun!

No comments: