Saturday, June 25, 2011

Perpisahan Itu Pasti

Salam Alaik..

Setiap manusia akan merasai perpisahan jika dia pernah merasai pertemuan.. Tanpa perpisahan, tiada erti pertemuan.. Kerana kalau takde 'perpisahan' macam mana orang nak apresiasi 'pertemuan'.. Cuma bagaimana dan bila terjadinya perpisahan itu menjadi tanda tanya.. Hal itu, serahkan pada yang Esa..

Memikirkan tentang perpisahan bergantung kepada subjek.. Lain orang yang berpisah, lain cara fikirnya.. Kalau berpisah dengan member yang baru kenal 3 hari sebab pergi Kem Falsafah Islam, mungkin perpisahan itu langsung tidak memedihkan.. Ok, bagi orang lain mungkin 3 hari berkenalan dah cukup untuk bersedih atas satu perpisahan.. Tapi bagi aku, aku tak bersedih.. Katalah aku 'keras' atau 'ego', aku tetap bersikap dingin..

Kalau perpisahan itu melibatkan member sekolah, atau satu tempat belajar seperti INTEC dan MMMC, maka kesedihan itu pasti ada bagi aku.. Sebatu-batu hati aku nie, kalau member aku kenal setahun dua, makan sama-sama, lepak sama-sama berpisah dengan aku, pasti terasa hati.. Tetapi untuk menangis, mungkin tidak.. Lelaki ada minimum requirement yang tinggi untuk menangis.. Hehe..

Bila bab berpisah dengan kawan baik, kawan yang selalu dengan kita di kala susah dan senang; kawan yang sentiasa mendengar masalah; kawan yang faham apa yang bermain dalam jiwa; bab tue memang susah.. Sebab bila berpisah dengan kawan macam tue, maka hilang kebanyakan 'kaunselor' kita.. Mungkin ada yang boleh kata, "aku takde kawan baik sebab semua kawan aku ialah kawan baik aku", tapi kalau suruh dia fikir balik, dia takkan kongsi masalah dengan semua kawan dia.. Betul?

Patah tumbuh hilang berganti? Heh.. Berapa lama la nak berganti..

Berpisah dengan keluarga lagi ekstrim.. Aku tak payah nak cerita.. Semua tahu perasaan tue kecuali orang yang hari-hari kena balun dengan keluarga dia.. Aku nak berangkat ke India pun puas tahan sebak.. Nak jaga macho.. Maklumlah, fly dengan orang yang aku tak rapat, first impression matters ok!!

Perpisahan itu pedih pada kebanyakan situasi.. Cuma aspirin dan paracetamol mampu menyembunyi pedih seketika tatkala kedalaman luka dan jumlah kehilangan tisu menentukan betapa lama masa perlu diambil untuk menyembuhkannya.. Parut mungkin ada meninggalkan kesan, tetapi hidup mesti terus, selagi boleh dan mampu..

Ada tiga situasi aku boleh sedih/pedih/menangis dalam perpisahan. Satu, perpisahan dengan Tuhan; dua, perpisahan dengan keluarga; tiga, perpisahan dengan...



1 comment:

fi3lina said...

:(.. Rindu ko la redz.. ikhlas ni. hihi.. lama x nampak. :)