Friday, August 12, 2011

Diari Seorang Lelaki VI

Salam Alaik..

Bintang tampak segan malam ini.. Awan-awan yang berarak di musim tengkujuh memang kejam, tidak memberikan peluang kepada sang pencinta bintang untuk berimaginasi tentang syurga dunia.. Angin bertiup agak kencang, menggoncang diri yang kurus kering, dibalut dengan sweater tebal dari kain bulu bebiri..

Berdiri sambil memeluk tubuh yang kecil, di atas balkoni yang tinggi memberikan sudut pandang yang sangat luas ke bumi bawah.. Kurangnya cahaya bulan gagal menghilangkan panorama indah di waktu malam yang disinari lampu-lampu kecil pendaflour dan kalimantang yang berbaris kemas di tepi jalan.. Sejuk malam tidak menggegar sedikit pun tubuh yang panas dibalut baju tebal..

Dari hujung mata ternampak susuk tubuh menghampiri.. Dibekukan dirinya persis tidak perasan tibanya tubuh itu.. Secara perlahan dia menyandarkan dirinya ke besi penghalang balkoni itu, seraya tergelak kecil..

"Tak sejuk ke? Lama tunggu?"
"Sejuk luar tak menggentarkan jiwa yang panas"
"Panas hati ke tunggu lama?"
"Tak la.. Biasa je.. Seronok tengok langit malam, walau tiada bintang."
"Oh eyh? Ada apa nak tunjuk ke malam nie?"
"Bintang di langit takde, jadi tiada bintang atau buruj yang boleh ditunjuk."
"Jadi malam nie tengok kegelapan je la?"
"Tengok kamu dah cukup bagus.. Kamu pun bintang jugak!"
"Ada-ada je la."

Dan gelak kecil menambah bunyi alam yang sunyi.. Jikalau ada bau pohon kemboja, pasti sunyi itu seperti kuburan..

"Ada benda yang saya nak cakap hari ini."
"Apa dia?"
"Kamu jangan terkejut pulak."
"Cakap je la. Kalau terkejut pun tak teruk. Hehe."
"Ok," kata berhenti seketika, mendehemkan tekak membuang segala kahak yang mungkin terlekat.
"Ok........."
"Kamu nak tak kawen dengan saya?"
"..."

Aku terjaga dari mimpi.. Celaka! Punya la sejam aku terkebil-kebil atas katil payah nak tido.. Sekali dah tido dapat mimpi best, tetiba terjaga pulak! Dah la jawapan kepada soalan tu tak dapat.. Hamjadah! Aku bangun, ambik wudhu', pastu solat jap.. Kekgi nak sahur pulak..

Lepas subuh pasti payah lagi nak tido.. Maklumlah, bila study break nie jam biologi dah lari habis.. Tido waktu siang, study waktu malam.. Habis keindahan puasa.. Hurmph..

p/s: Soalan-soalan dari entri yang lepas akan aku jawab nanti.. Bila masa mengizinkan dan aku stabil untuk menulis.. Hehe..

p/p/s: Entri ini dikeluarkan menggunakan 'scheduled post' memandangkan saya bertapa di Gua Hira'. Terima kasih.

1 comment:

Anonymous said...

eleh,konfiden je ada soalan dr entry lepas..haha..ces