Tuesday, July 12, 2011

Cerpen: Begini Rupanya Menjadi FRU


Salam Alaik..

p/s: Ini merupakan cerita pendek.

Kelas petang tadi membuatkan Mamat penat.. Mahunya tidak, dua jam disumbat dengan sejarah Malayan Union yang ditentang menggunakan tunjuk perasaan dan demonstrasi yang dihalalkan Raja-raja Melayu dan para pemimpin Pekembar.. Bukannya Mamat tidak suka akan subjek sejarah, cuma dia merasakan kurikulum sejarah itu satu cara untuk menyelami minda separa sedarnya untuk menyanjung perjuangan anak bangsa ke arah kemerdekaan..

Mamat tahu betapa berjasanya Tunku Abdul Rahman, Dato' Onn, dan rakan-rakan berjuang menggunakan kuasa rakyat dan semangat bangsa untuk memperoleh kemerdekaan.. Biarlah Indon mahu pertikai bahawa merdeka Malaysia bukan melalui perjuangan tulen.. Bagi Mamat, perjuangan tulen ialah perjuangan yang berjaya dengan meminimakan tumpahnya darah ke tanah.. Mamat cuma tidak puas hati apabila perjuangan haluan kiri tidak diiktiraf oleh kurikulum.. Bagi Mamat, itu satu diskriminasi yang terancang..

Mamat dah tidak mahu berfikir tentang subjek sejarah di kelas tadi.. Selepas dicabut baju dan seluarnya sehingga tinggal seluar katoknya, dia baring di atas katil empuknya.. Berbantalkan beruang Tedi, dia cuba melelapkan matanya yang dah separa terkatup.. Sambil mencuba untuk tidur, dia terbayang-bayang impiannya menjadi seorang Perdana Menteri yang berkaliber.. Bayangan imaginasinya berlarutan sehingga dia tertidur..

"Bangsat Celaka Haram Jadah!" Mamat melatah.. Dia terjaga dengan ekstrim daripada tidur apabila tidurnya diganggu oleh bunyi bising burung merpati mengawan di tingkap biliknya.. "But*h punya Merpati! Takda masa lain ke nak bising?".. Mamat hilang kawalan emosi.. Mungkin burung itu silap masa dan tempat mengawan ketika Mamat sedang mimpi menaiki Bumblebee dengan Megan Fox..

Mamat panas hati dan perasaan.. Merpati itu selamba mengawan macam tak peduli Mamat menjerit dan mencarut.. Mamat lagi la rasa tercabar, nak pulak Mamat nie pantang dicabar.. Mamat tutup tingkap biliknya, menyebabkan burung Merpati itu terperangkan antara tingkap dan jaring nyamuk biliknya.. Burung tu memang dah tak boleh lari.. Terperangkaplah dua merpati sejoli itu..

Tanpa tunggu, Mamat capai setin penyembur nyamuk Baygon, dan menutup hidungnya dengan mafla yang dibelinya ketika pasar lambak dahulu.. Dia acukan Baygon itu ke arah merpati yang terjebak itu, dan menekan picu Baygon tersebut.. Maka kalutlah merpati dua ekor itu cuba lari tetapi gagal kerana tersekat.. Mamat memang tak fikir dah.. Dia sembur sampai Baygon itu jadi ringan.. Dia tak kisah sebab dia dah tutup hidung, cuma merpati je la yang teruk.. Melepek tak larat terbang kerana efek 'Acetylcholinesterase Inhibitor' sangat ekstrim..

Bila merpati tu dah lemah, Mamat tangkap dan ikat kaki merpati tu kemas-kemas dengan tali rapia.. Seekor lagi dibiar layu di tingkap.. Merpati yang diikat itu cuba meronta lemah, tapi Mamat tak terjejas.. Ye la, merpati lawan manusia, komfem tak bergerak merpati tu.. Mamat campak merpati tu ke dalam bakul dan merpati yang lagi satu Mamat lepaskan, walaupun tak larat terbang..

Mamat puas hati.. Merpati dah tak mengganggu tidurnya.. Kekejaman Mamat menyembur gas pemedih mata dan air kimia Baygon ke arah merpati itu membuahkan hasil.. Mamat dalam hati berkata, "kebebasan berkicau aku boleh bagi, tapi kena waktu aku tak tidur la!".. Mamat senyum sinis dan memandang merpati yang terikat dalam bakul di luar pintu biliknya..

"Macam nie rupanya perasaan menjadi FRU" - bisik Mamat sebelum tertidur dengan sendirinya..

Sementara itu, ratusan merpati sedang menuju ke arah rumah Mamat setelah menerima laporan bahawa Mamat menyalahguna kuasa menyeksa merpati walaupun termaktub dalam undang-undang alam bahawa merpati mempunyai kebebasan untuk mengawan kerana merpati takde akal yang sehebat manusia..

Siaplah Mamat, tidurnya akan terganggu lagi..




'Mamat memang tak peduli merpati tue sakit ke, maut ke. Apa yang penting Mamat hanya mejalankan tugas.. Apa tugas Mamat? Pastikan tidur secukupnya.' - Kalau tak banyak masa boleh terus ke minit 8:48

TAMAT

7 comments:

Cob Nobbler said...

Angry birds kahkahkah!

Redz da Tsar said...

Angry Birds Kuning ka? Haha..

azerrul said...

bagus teknik penceritaan...mcm cerita dalam cerita...hhuhu

Mohamad Arif Wajidi b Ahamad Kamal said...

metafora merpati mengawan dengan orang berdemonstarsi?..Haha..kreatif..

Redz da Tsar said...

Interpretasi sendiri.. :)

Anonymous said...

ayat power...

Afiqah Anwar said...

Jahatnya Mamat.. -,-