Sunday, July 3, 2011

Peludah Warna dan Maksudnya

Salam Alaik..


A Samad Said sejak kebelakangan ini terkenal dengan puisinya yang agak pro-rakyat.. Agaknya semangat seniman zaman pra-kemerdekaan meresap ke dalam jiwa A Samad Said.. Sajak di bawah ialah satu sajak terbaru A Samad Said.. Temanya sangat jelas, di samping persoalan yang amat mudah difahami oleh kalangan rakyat yang memberi mata dan telinga ke arah situasi politik negara..

Deklamasi sajak ini oleh A Samad Said sendiri boleh didengar di sini, dengan iringan musik.. Kepada pejuang-pejuang negara, boleh menghayatinya..


Peludah Warna

Kuasa gusar kini menggelegak murka;
warna kuning diisytihar racun terbisa.
Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.

Pada 1. 7. 11. Oleh A. SAMAD SAID

Maksud sajak nie mudah sahaja untuk difahami.. Berdasarkan waktu dan situasi sajak ini ditulis, kita dapat tahu Peludah Warna berkaitan dengan perhimpunan Bersih 2.0 yang disokong oleh A Samad Said sendiri..

Rangkap pertama menerangkan betapa pihak-pihak tertentu sangat marah dengan perhimpunan yang menggunakan kuning sebagai warna tema, dan T-shirt kuning sebagai seragam.. Pihak itu juga melakukan rampasan T-shirt kuning di seluruh negara, dan menggunakan akta tertentu untuk menangkap orang yang menyokong perhimpunan ini atas dasar perhimpunan ini bahaya kerana ada kaitan dengan 'komunis'.

Rangkap kedua menunjukkan semangat penyokong perhimpunan itu yang tetap tidak padam walaupun ditangkap, dan disumbat ke dalam lokap.. Ungkapan menjahit perca kain mungkin menunjukkan penyokong dan penganjur perhimpunan ini berusaha keras untuk menjelaskan objektif dan tujuan perhimpunan ini, serta menghapuskan tanggapan bahawa perhimpunan ini dibiayai oleh Kristian dan Yahudi serta Komunis.. Penganjur berusaha keras menunjukkan perhimpunan ini ialah suara rakyat, agar rakyat dan peserta perhimpunan ini damai dan tenang walau ditekan oleh pihak-pihak tertentu..

Rangkap ketiga, baris pertama dan kedua mempunyai unsur metafora yang tinggi.. Aku tidaklah tahu apa maksud yang sebenar baris-baris itu, melainkan sekadar anggapan sahaja.. Aku mengganggap bahawa cahaya matahari itu para pejuang dan peserta perhimpunan, akan dihalang dengan sedaya upaya, serta objektif dan suara pehimpunan itu (sinar mentari) akan disekat, agar tidak sampai kepada Marhaen seluruhnya seperti menghadkan berita di media massa, dan sebagainya..

Baris berikutnya bermaksud pihak tertentu itu memang berusaha keras menghalang gelombang kuning ini, diungkap dalam terma 'peludah warna' kerana membenci warna tema perhimpunan tersebut, kuning.. Mereka bersedia dengan mengerah pasukan Polis, dan FRU sebanyak mungkin ke ibu kota, mengadakan sekatan di jalan raya untuk memastikan perhimpunan ini tidak berjalan lancar..

Rangkap terakhir menutup sajak dengan satu sinis yang jelas.. Pihak tertentu menggunakan kuasa mereka secara kurang betul untuk menghalang perhimpunan ini.. Mereka menggunakan kuasa mereka sesuka hati kerana mereka sudah terbiasa memegang kuasa dengan lama, sejak dari zaman kemerdekaan lagi.. Mereka angkuh dengan kuasa yang mereka dapat..

p/s: Ini ialah terjemahan aku ke atas sajak ini.. Bukan bermaksud politik, cuma aku mahu mengasah skill menafsir sajak berdasarkan apa yang aku belajar dalam Komsas sewaktu sekolah menengah dulu.. Rugilah belajar komsas tapi tak praktikkan.. Kepada pihak yang terasa, maaf lah, aku cuma mahu memberi maksud, bukan mengutuk.. Sekadar menimbulkan apa yang A Samad Said cuba sampaikan mengikut pendapat aku..

4 comments:

Farhana Sukre said...

Sajak 'Unggun Bersih' juga berkesan.

Ezniey said...

sajak dah jadi senjata..bagus A Samad Said

fara anak abah said...

jom2!muahaha

http://vogue-kiwi.blogspot.com/2011/07/comment-day-for-good-friend.html

Anonymous said...

bahasa ibarat pisau..kalo betul digunakan baik le kita dapat..kalau salah dituturkan..salahler dan berdosa kita tanggung..baik duduk diam dan merenung diri sendiri..adakah kita dianiaya?ditidakkan dr menerima keistimewaan sbgai bumiputera??jgn ikut org yang kecewa dan tidak mendapat keistimewaan itu..