Tuesday, July 19, 2011

Letupan, Ekonomi dan Borak

Salam Alaik..

13 Julai 2011, Mumbai dikejutkan dengan tiga letupan yang mengorbankan lebih 20 nyawa.. Setelah kes serangan ke atas Hotel Taj Mahal dan kawasan sekitar Mumbai yang meragut lebih 100 nyawa, kali ini intensiti serangan tampak kerdil, tetapi tetap serius..

Aku dapat tau cerita nie bila aku bukak FB JPA India.. Aku terus cari kat al-Jazeera, sebab al-Jazeera merupakan sumber berita antarabangsa aku sekarang nie.. Ternyata, benar terdapat letupan di Mumbai.. AKu tak kisah sangat, sebab aku masa tue sedang menyokong Harimau Malaya menentang Meriam Tin yang berkesudahan Meriam Tin menang 4 - 0..

Lewat malam sket, aku macam biasa meneruskan rutin harian bermesyuarat tengah malam di Malaysian Hall Nandini Store.. Sedang melepak sambil melayan Gudang Garam Untuk Pasaran India yang tak berapa 'kaw' tokey kedai tue pun bukak cerita pasal kes bom nie.. AKu terjemah lebih kurang la, ok..

"Kes bom kat Mumbai nie dah bunuh 17 orang (pada masa tue).. Saya rasa ini semua kerja Pakistan, Mujahideen yang ada kaitan dengan Ben Laden. Amerika la bagi duit kat Mujahideen Pakistan buat bom sana bom sini kat India nie.."

Aku tanya, "ape kes Amerika pulak terlibat?" sambil tersenyum sinis stail aku..

"Sekarang ekonomi India tengah naik.. Matawang Amerika turun.. Dulu satu dollar 50 rupee, sekarang satu dollar 40 rupee.. Ekonomi semua naik, Amerika je yang jatuh."

Telinga aku masih khusyuk mendengar.. Mulut aku muncung sambil hembus asap bentuk 'O', mata pulak kerling awek Cina lalu depan kedai, baru lepas dinner agaknya.

"Ringgit pun naik, dulu sedollar RM3.8, sekarang sedollar RM3," sampuk Edi..

Aku angguk je la.. Kaki duk bersilang, sandar bukan main lagi, kalah mafia..

Tokey tue sambung, "Amerika hantar orang Pakistan suruh bom India bagi orang takut.. Bila orang takut, ekonomi India jatuh dan ekonomi Amerika naik la sikit.."

"Ini semua strategi Amerika nak bagi negara lain yang nak naik jatuh.. India la salah satu mangsa.. Amerika bagi duit kat Mujahideen Pakistan suruh bom India, lepas tue Amerika senyap macam takde kaitan apa-apa secara langsung.. Ekonomi dia naik, ekonomi India jatuh, Pakistan kena tuduh," tambah Tokey Nandini lebih kurang..

Aku duk senyap.. Malas nak balas cakap lebih kurang sebab Tempe nie jenis payah nak faham bahasa Inggeris slang Perancis aku.. Aku angkat punggung lepak luar kedai.. Aku ingat orang Malaysia dan Islam je sedar yang Amerika nie tekong konspirasi, orang India pun ada yang sama pemikirannya.. Kehkehkeh..

Tue sebab aku suka lepak dengan orang tua yang suka berborak.. Dia punya borak, pehhhh.. Dengar dan layan sangat masyuk.. Tambah dan bakar lebih kurang supaya semakin hangat.. Memang berisi borak malam tue.. Kalau bab percaya, kena fikir guna otak la dulu der, baru boleh 'konsider' untuk percaya..

p/s: Balik Malaysia nanti seronok jugak borak dengan orang tua hal-ehwal politik ye dop? Maklumat yang diorang ada, boleh kalah menteri dan ahli parlimen.. Pehhh..

No comments: