Monday, November 10, 2008

Mari Belajar Loghat (slanga) Pahang (basic): Lirik Lagu Meling-meling

Mari Belajar Loghat (slanga) Pahang (basic): Meling-meling


Kala dulu, meliyng-meliyng
jenuh nogheh, dapatnye sekepiyng
Baghu jemor getoh sekerak tok dey keghiyng
Diambiyk oghang belanje fanfer hok dindeynye zeynk

Lewat le nie, cemoih koi ghase,
Ande suar jean baghu koi beli behnye jename
Kawe jemo tempat sekale,
Meliyng-meliyng ambiyk dek oghang jue de bande

Ledey amat, meliyng-meliyng
sedey sangat, meliyng-meliyng
Ledey amat, meliyng-meliyng
sedey sangat, meliyng-meliyng

Kala dulu, meliyng-meliyng
buoh hati, oghang yang nyuntiyng
senalo meghebaih air mate tok keghiyng-keghiyng
jenoh beghubat mandi lima bebeseyn-beseyn

lewat le nie, cemoih koi ghase
ande makwe keknye ngintei kocek koi aje
meliyng-meliyng die pon pergi
koi takde 3k kondo, kete dan kad kredit

Sedey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng
Sedey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng

Kala dulu, meliyng-meliyng
Ande besiko, ghantei doh gentiyng
Ghate koi bawok ke daghat ke baghuh sampei ke tebiyng
Sudoh mandi koi naek ke daghat hok tinggeinye loceyng

Lewat le nie, cemoih koi ghase
Pulowh ghibu kawe peghabih beli keghete
Bagei gaye, bebunyi serey
Meliyng-meliyng ko sado-sado laptop koi liceyn


Kala dulu, meliyng-meliyng
Benege kedei modei tok musiyng
Nok orang datang meghubung ngelior ngeliling,
Keknye beghutang daghi gule sampei ke eskerim

Lewat le nie, cemoih koi ghase
Steseyn minyok kedei makan ladang kelape
Oghang laen gajie dah deme
Meliyng-meliyng habih dipunggohnye ghumoh kite

Ledey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng
Ledey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng

Ledey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng
Ledey amat, meliyng-meliyng
Ai sedey sangat, meliyng-meliyng

Tak paham? Boleh tanye Dzul, Don Balon, Min, Fakhrul, dan lain-lain yang faham loghat Pahang... Kalau tak silap aku, lagu nie integrasi loghat dan slanga pelbagai daerah... Contoh :
Koi (aku)- Temerloh
Deme (korang/kau)- Jerantut/Temerloh
Kala (kalau)- Jerantut
Musiyng (pusing)- Pekan
Kawe (aku)- Triang / Bera
Dsb.

Sebenarnye aku tak tau beberapa patah perkataan yang ada dalam lagu nie… Dan aku tidak mempraktikkan sangat loghat Pahang disebabkan aku seorang budak bandar… Rugi sangat aku rasa… Yang mungkin lekat kat aku cuma ‘tempo’ percakapan jer…

Kata orang tua-tua tempo percakapan kat Pahang berasaskan tempo aliran sungai sesuatu tempat…Kalau orang di Tembeling yang sungainya deras, maka diorang akan cakap laju… Dan, kalau orang dekat Temerloh akan menjadi sedikit ‘leweh’ dan kalau kat Kuantan, memang leweh sangat…

Mungkin itu la sebab kalau loghat Jerantut nie selalu hilang sikit suku katanye cth : Hija(Hijau), Kala(kalau), maca(macam); temerloh cth: Kucey(kucing), zey(zink) dan loghat belah-belah Pekan berlebih pulak sebutannya cth: Kuciyng @ Kuciang (kucing)…

Sesetengah loghat daerah dah dipengaruhi oleh negeri-negeri yang berdekatan cth: Lipis (Kelantan), Kuantan (Terengganu), Bentong (KL / N. Sembilan) dsb (Sumber: Firmad 2008)… Dan kekadang setiap daerah tue macam-macam variasi loghat… Kalau kat Tembeling lain, kat tebing Tingi lain, Pulau Tawar lain….

p/s: Kalau salah tolong betulkan di kotak komen…

Mari Belajar Asas Loghat Pahang II

15 comments:

Farid Abu Talib said...

kahkahkah. rodong koi. awok meling-meling anok daghe tu bebaik sikit kang kot-kot leba mate. kahkahkah. kalau balik jengka koi gheti la cakap gini. kahkahkah

pakDin said...

haha...walaupon ak org t'lOh,tp ada word yg ak xpaham...

fakhrullah said...

ha ha..
aok dpt lagu nie dr koi dak?
aok nok bloghat tym ni la..
besok aok doh jejok tanah org..
tingei angan2 je la weh..
ha ha!

MieTo said...

bakpo mu jadi lagu nih??
dok make ubat lagi ko?
ha3.

Nadz- said...

adoilaa...
bahaaann koi gelok sorang² dengar lagu ni..baterr...
leweh giler..koi xtau nak kabo gone...
baek koi dengo lagu 'awek koi' lagi sedak..haha...

poyotito's said...

aok ade lagu ni dok?

rahimin idris said...

woi, pass mp3 ni ke keh.

aok budok bandor mane? jerantut? lempang kang tak reti cakap pahang!

hamidi said...

loh kalu lagu memeling2 tu aku memang terer lah siap aku belo cd lagi, lagu tu ada 12 lagu sbnrnya yang dinyanyikan oleh guru kemas tmerloh, rodong mok koi lah gak tu, mmg bgs sb mempopularkan lagu rakyat negeri pahang kan.. hidup pahang ...

Redzwan Abdullah said...

farid>>
meling meling anak dara?
Gone tue?
haha

Pakdin>>
Deme org temeloh celup je...
Duk Lembah kelang lame ngat...

Scott>>
Yg deme bagi tue lagu Makwe Koi... Keh cari lagu nie kat Ares...
tapi deme gak yang suh cari...
haha

Mieto>>
Haha... Jadi gone?
Gini la pon...
Takde besenye...

nadz>>
Sebut betul2... Makwe koi, bukan Awek koi...
Haha...
spoiler la lue...

Poyo>>
Ada.. Nak ker?

Min>>
Bile nak? Keh bole ngat bagi...
Keh bukae tak reti, takdek orang nak borok dengan keh... Duk sini seme cakak Standard... Yang ade po budok kecik je... takkan nak borok dengan budok kecik, jatuh standard keh...
haha

Midi>>
memang deme kuat semangat kenegerian betoi...haha

Anonymous said...

Koi bdk integrasi gok, bhasa phang x pnah cemuih koi dngornye, koi skang ad kt tmpat blajar yg bru, skali koi start ckap T'LOH, jd bhan gelok ke ghodong hok x pnah dgr tu, hahaha

comot said...

wek kengkawan keh sumer...pasey ek keh susoh betoi nk cri ke lgu rkyat pahg ni...keh gne ares tp xde nyer jmper...nk nulis nmer sper...keh xtau ni..nolong la keh ea deme...

comot said...

emm,keh skg blajo nyer kt perok...suah betoi la...mek nyer la xde nyer dak phg y nk ckp bhse kter ni...
sumer nyer dak kltn blake...keh pun hmpir t'ikut dh denge bhsa dorg...tp klu de kawen y nk ckp phg keh on jer...tp jd bhan gelok dek dak2 ni la...geram betoi...

Redz da Tsar said...

Owh ho...Nak cari lagu pahang biasenye putra pyan atau hariz pyan yang nyanyi...

Kalo aok nok keh ade la sket... Bagi la emel...

senyummmm said...

nak tny..ape mksud meling-meling nih?

jannah sharif said...

tmpang tanye...saye copy paste lirik ni ok?
thanks