Friday, November 13, 2009

Suatu Masa Ketika Aku Masih Kecil

Salam Alaik...

Masa kecik dulu aku selalu belajar mengaji al-Quran dengan ayah aku... Biasanya lepas Maghrib aku akan belajar la... Dan biasanya jugak aku akan belajar al-Quran kat tingkat atas rumah aku, tempat ayah aku selalu solat dan mengaji masa dia sihat dulu sebab kat situ tenang kot...

Aku masa kecik dulu, ada masa culas nak mengaji, ada masa rajin giler... Dan pada satu malam yang aku tak ingat aku umur berapa, mungkin darjah 5 atau 6, aku pergi ke tangga untuk naik tingkat atas, hajatnya mahu mengaji al-Quran dengan ayah aku... Sampai kat tangga aku duduk diam dan memasang telinga... Aku dengar ayah aku mengaji kat atas... Sebab aku seorang anak yang baik aku taknak la ganggu dia mengaji... Jadi, aku pun selamba pergi melepak kat depan layan Buletin Utama...

Aku pun pelik gak, kenapa mak aku tak suruh aku naik atas mengaji sedang aku menonton Buletin Utama dengan penuh khusyuk... Aku biarkan saja... Asal dapat layan berita Malaysia dan berita dunia sudah... Masa tue aku tak ambik pot langsung bola sepak nie... Aku suka layan politik dan isu semasa... haha...

Semasa sedang melepak kat ruang tamu tue, aku terdengar enjin kereta Datsun putih ayah aku masuk parkir rumah... Aku tanya la kat mak aku, "bila pulak ayah keluar?"... Mak aku selamba jawab, "ayah keluar kul 6.30pm tadi solat jemaah kat masjid..."

Jadi, suara sapa yang mengaji kat tingkat atas umah aku tue?

7 comments:

Tookoo said...

khayalan kau je yu redz. hehe

Mus said...

Kaset..

Cikgu Jang .. said...

suara bunian kot...hehehe

Anonymous said...

suara2 di kaki lima

mazru said...

radio I.K.I.M..91.5 FM

rahimin idris said...

aok minum ubat batuk dok masa tu?

Portgas .D. Ace said...

aku rsa r..
tue sore jin kowt...
kalau da ayah aok slalo smyg dalm 2..
mesti blik 2 bersih n suci..
jin pn nk smyg kt c2..