Monday, April 13, 2009

Laporan Trafik India: Dibawakan oleh ERO.fm

Salam Alaik...

Bayangkan,
Kalau korang bangun awal di pagi hari cuti (Ahad atau Sabtu) disebabkan oleh bunyi hon yang tak pernah berhenti, apa perasaan korang?

Ha...
Inilah yang aku lalui ketika di Bangalore dulu... Bising nak mampus... Bunyi hon tak pernah nak berhenti... Yang buat bunyi hon tue pulak bukan sebab kesalahan lalu lintas, tapi tah ape-ape sebab ntah... Sengaja je kot... Dah memang hobi mereka...

Selalunya, kalau sesebuah kereta atau kenderaan, nampak seorang makhluk melintas jalan kira-kira 100m di hadapan, mereka tetap akan hon... Aku pun tak paham... Bergerak atas jalan yang lurus, dengan kereta tak banyak pun diorang nak hon... Kalaulah aku bawak balik budaya tu ke Malaya, confirm aku kena sumpah seranah, lagi teruk kalau kena belasah... Haha... Memang kalau korang tak dengar bunyi hon kat sini walaupun sesaat, memang pelik... Hon-hon-hon...

Berjalan kat tepi jalan pun kena hon jugak... Hampeh...

Bayangkan,
Kalau korang sedang aman damai berada di tepi jalan yang kecik, kemudian, ada sebuah bas datang dengan kelajuan yang tinggi selamba lalu depan korang dengan jarak antara hidung dan bas hanya 20cm? Apa perasaan korang?

Macam gamp@ng kan?
Bas kat sini memang tak pernah tau erti bawak bas dalam keadaan berhemah... Kalau tengah nak bukit, selama je bawak laju pastu hon suka hati nak memotong kereta kecik... Kadang-kadang, mangkk-mangkuk yang bawak motor terpaksa ke tei jalan memberi laluan... Kat Malaya, memang la bas laju, tapi takde la semua kurang ajar...

Bayangkan,
Kalau korang sedang aman damai bawak bas, bergerak dari Bengaluru Airport ke Hotel, pastu ada kereta berduyun-duyun potong ikut kiri.... Sakit jiwa tak? (Lagi satu, memang bas tu pandei bawak kat line kanan...)

Itulah yang berlaku kat India... Diorang main redah je jalan... Potong ikut kiri, masuk simpang salah, mencilok antara dua bas, selamba jer... Memang babeng la...

Kalau kat Malaya,
Motor Mat Rempit la berkuasa, tetapi kat India, motor jadi kerdil... Pak Cik yang bawak Auto (kitorang panggil Nyut-nyut) lagi berkuasa... Cuma kalah dengan bas jer... Bapak segala kurang ajar Auto la... Tak pernah nak bawak memolek... Kadang-kadang (kebarangkalian 1 dari 100) sesapa yang tak pernah naik Auto kena cas lebih la... tapi, Pak Cik Auto nie, jarang la nak amik cas lebih macam Brader Teksi Malaya... Dari Seksyen 18 ke KTM Seksyen 19 dah RM5... Sepatutnya RM3 je... Dasar cekik darah...


Raja segala kenderaan: Nyut-nyut (www.minpaku.jp)

Dah la... Banyak pulak aku kutuk... Tapi memang nak anding dengan Malaya, India punya trafik memang b@ngsat...  Tapi, bangsat-bangsat pun, aku tak pernah lagi jumpa kemalangan selama 1 bulan aku di sini... Lastly,

Bayangkan,
Kalau korang sedang menaiki motor Bajaj Pulsar 200cc, tiba-tiba ada awek nak naik... Apa yang korang buat?

haha... Ini takde kaitan pun... Cuma nak gitau aku mungkin akan beli motor Bajaj Pulsar 200cc bulan 6 atau 7 nie... 

4 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

lain tempat lain budayanya huhu..teringin nak naik benda alah nyutnyut tu..cam comel je hahahah

Portgas .D. Ace said...

moto mende y ko nk bli 2??
mahal X??
nanti bwak balik Malysia tau.

Mus said...

Sayangi & Cintailah Malaysia !!
Bak kata Karam Singh Walia:

"Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan.."

Ngahaha..

faradeeba said...

bestnye kalo dpt naek..
hhehe
bese tgk kat cite industan jek
ala redz beli jek nyut nyut tuh
nti kat msia bleh bikin bisnes.. =p
hoho