Thursday, August 28, 2008

Bapak gampang soklan math tadi!!!

Salam Alaik...

Test Math baru sahaja melabukan tirai sebentar tadi... Dan, seperti juga test yang sebelumnya, aku masih gagal menjawab semua soalan dan mencicirkan 20markah secara tepat... Belum ditolak jawapan yang salah... Adatlah, study secara giat hanya dijalankan selama 2 jam sebelum exam... Inilah yang dipanggil 'Uji Minda'.... Sebut pasal uji minda, perkataan inilah yang aku selalu guna time kat SBPI Temerloh dahulu... Jikalau tibanya ujian, maka aku akan mengelak dari untuk study dengan alasan aku ingin menguji kefahaman pembelajaran aku dalam kelas tanpa sebarang ulangkaji... Dan, kebanyakan result adalah positif... Tetapi, apabila tiba diIntec, istilah uji minda adalah amat bahaya untuk diaplikasikan... Kepada sahabatku, maka janganlah menguji mnda, kelak kamu akan binasa... Haha... Pada hakikatnya, istilah uji minda hanyalah satu alasan kepada makhluk yang malas study dan mencari alasan atas kemalasannya itu... Jadi, janganlah malas-malas...

Merujuk kepada topik 'Bapak gampang soklan math tadi!!!', kenapa aku guna istilah gampang? Tidak ada istilah lainah yang lebih sopan? Bukan niat aku menggampangkan soalan Math tue, cuma aku ingin menguji 'set minda' para pembaca... Jikalau anda memikirkan maksud topik itu ialah 'bapak susah soklan math tadi', kamu tergolong dalam golongan yang negatif... Jangan terasa, saja nak uji... Kalau korang fikir maksudnya 'bapak senang soklan math tadi', maka kamu seorang yang positif dalam pemikiran... Tetapi, harus diingat, perenggan ini hanya sekadar memberitahu info dan bukan menggambarkan soklan math tadi senang bagi aku.... Tetapi, walau apapun cara aku jawab, atau sebanyak mana pun aku tinggal, aku tetap optimis aku boleh buat... Pemikiran persis ini lah penting dalam pembelajaran-POSITIF...

Sebut pasal pemikiran, aku baru sahaja lepas lepak-lepak makan dengan Azrul dan John di Imtiaz... Sedang aku makan, kami terlihat iklan 'berhenti merokok' dalam ASTRO... Maka, aku menyatakan betapa susah berheni merokok, maka dengan tidak semena-mena, ada pak cik kat sebelah menyampuk, menyatakan betapa susah berhenti smoke, lebih-lebih lagi berhenti ganja... Haha... Ape hal orang tua nie.,.. Tiba-tiba Pak cik A (biar aku gelar dia PCA) nie menambah, kalau orang main belakang lagi susah nak berhenti... Aku, Azrul, dan John mula tertarik dengan corak pemikiran PCA nie... Aku dan Azrul mula melayan... John dah blah awal sebab tak tahan dengan hemburan asap yang penuh dengan karsinogen... PCA menambah, yang ranai pelajar UiTM dah kena tebuk, UiTM U sampah, UiTM tak wajar dibuka kepada non-bumi dsb,.. Tapi, yang paling menarik aku ialah pendapat dia yang mengatakan pemimpin sekarang menjadi seseorang yang rajin buang masa, dan sifat-sifat negatif yang lain adalah disebabkan ingin menunjuk kepada rakyat perilaku rakyat itu sendiri atau dengan kata lain, pemimpin mencerminkan rakyat... Aku agak tidak bersetuju dengan pendapat ini kerana bukan pemimpin perlu mencerminkan rakyat, tetapi pemimpin perlu tunjukkan kepada rakyat contoh agar rakyat ikut, atau rakyat mencerminkan pemimpin... Ape-apelah, aku pon dah pening...

Cuma, sebagai kesimpulan, pemikiran setiap orang dimuka bumi ni lain... Terpulang kepada kita untuk ikut orang atau fikir cara kita sendiri... Harap-harap pilihan kita baik... Itu aje... Sentiasalah positif...

4 comments:

nadz- said...

wakakakaka..ini setan punya tajuk!!

rahimin idris said...

gampang tu maknanya senang...

Redzwan Abdullah said...

nadz>>
Tajuk je... Cuba ambik positif...

Rahimin>>
Ye, betul tue... Anda memang positif...

fakhrullah said...

haha..
stedy je math...lek2..