Wednesday, August 13, 2008

Kenapakah aku merokok?

Salam Alaik...

Nampaknya perbincangan tentang 'rokok' sering mendapat publisiti murahan... Dan aku terfikir untuk berkongsi pendapat aku kepada umum untuk dijadikan 'sempadan'... Kenapa aku merokok?

Jap... Biar aku pikir jap...
Banyak sebab ni... Berubah ikut keadaan...

Pertamanya, aku merokok pada awal dahulu adalah disebabkan pengaruh rakan sebaya aku, walau pada sebenarnya, takdelah sebaya dengan aku... Dia, seorang budak berumur 9 tahun, ketika aku 11 tahun berjaya membawa aku ke arena perokokan... Pengaruh ini pada hakikatnya tidaklah sebesar mana, cuma keinginan atau semangat inkuiri membakar jiwa budak aku untuk membakar tembakau... Tetapi, dalam keadaan ini, aku tidaklah addict kepada tembakau sebab aku hanya hisap 'bodo' je... Maknenye feel yang sebenar tak sampai ke otak...

Setelah berhenti selama setahun, aku kembali dalam arena rokok pada umur 14 tahun, ketika aku di SBPI temerloh... Ketika itu, aku mula belajar tarik... Menjadikan aku boleh feel nikotin... Sejak dari itu, aku mula separa aktif...

Tym SPM, aku menjadi makhluk perokok aktfif... Mengambil kesempatan kelonggaran yang cikgu bagi dan kebaekkan encik Guard membeli rokok, aku mengadaptasi peluang itu dengan merokk dengan aktif dan secara kondusif... Ketika itu, kebergantungan aku kepada nikotin semakin menjadi-jadi... Selepas SPM, bercampur dengan budak-budak rempit, aku menjadi hyperaktif... Pegh... Ambik ko.... Pecah peparu aku... Sehingga kini, aku hanya merokok kerana aku ketagihan nikotin...

Kenapa tak berenti?

Helloooo, aku cuba nak berenti yerk... Aku dah banyak kali kecundang, api aku tak pernah putus asa... Selagi hayat dikandung badan, selagi itulah aku akan tetap mencuba untuk memberhentikan diri aku dari mengambil rokok....

Akhir sekali, aku ingin sampaikan satu pesanan:

"nak komen perokok, kena merokok dulu, baru la tahu ape yang perokok buat, kenapa, dan bagaimana.... Kalau kondem tanpa pengalaman, hujah tue tak sehebat dan sekukuh bersama pengalaman!!!"

Terima kasih...

9 comments:

nadz- said...

ampesss...smoke is better than drug...

fakhrullah said...

ermm...
its proven...
ahakSZ!!

rahimin idris said...

laaa, isap paip orang tak bising pun!

Pujangga Arjuna said...

bertaubatla duan

hazmi damien said...

i noe y u r smoking..
the answer is coz u ve nothing to suck!
hahahaha...get me...

sultan said...

peh... aku rase paru2 ko lbh itam dr aku. paru2 aku br sampe level cokelat...

Redzwan Abdullah said...

nadz:
Betol tue... Tepat skali!!!

Fakhrull:
Ape yg dibuktikannye?

Rahimin:
Sebab ramai tak isap paip

Amir:
Ok... Fine... aku memang nak bertobat, tapi payah ah...

Hazmi:
Ok then, gimme sumting to suck!!

Sultan:
Mungkin ye, mungkin tak...

faza said...

bangga ke jd perokok? nmpak mcm bangga je..

zaper said...

ceyh...