Monday, August 25, 2008

Politik itu hantu, sesumpah, penipu dsb...

Salam Alaik...

Dalam entri kali ini aku nak meraba sedikit tenang politik di tanah airku yang tercinta, bersempena dengan ulang tahun kemerdekaan Malaysia yang ke-51... Aku sebagai seorang pelajar sepatutnya dilarang KERAS untuk membabitkan diri dalam arena politik ini, tetapi memandangkan jika aku memendamkan rasa adalah lebih teruk, baik aku luahkan sahaja...

Dalam pada menyentuh isu sumpah menyumpah nie, aku rasa amat jelek sekali... Bukannye ape, tapi macam sumpah-menyumpah ala sesumpah nie macam dah jadi mainan dalam politik...Bermula dari isu liwat, sumpah mubahalah, sumpah lian menjadi modal... Dalam isu pembunuhan, sekali lagi sumpah digunakan... Kini, terbaru, mantan MB juga nak bersumpah laknat atas tuduhan rasuah... Alahai, pelik aku... Aku dah muak dengan sumpahan nie... Macam sumpah nie perkara 'seder' (senang) je... bertambah pelik, macam-macam pendapat dari segenap pelusuk tanah air pula mengkritik atau menyokong si sesumpah nie... Ada sekali tue, mase aku tengah makan di Shah Alam, aku terdengar satu kumpulan parti pro-pembangkang berkata sesumpah Saiful tak betul la, tak ikut syarak la (memang pun), tapi si pihak pro-kerajaan, ada pulak kate sumpah tue betul... Tidak tamat di situ, segala macam tuduhan sekarang ni nak dijawab dengan sumpah... Barangkali mereka yang bersumpah nie memang dah nak jadi sesumpah kot... Aku tidak menolak sumpah, tetapi jangan la sampai sumpah itu menjadi mainan...

Masuk pula bab Khalid Ibrahim mencadangkan buka 10% untuk kaum lain di UiTM... Haha... Aku dah agak, mesti bertalu-talu tembakan dihalakan ke Khalid...Si pembangkang pula bersetuju dengan cadangan Khalid tue... Demonstrasi yang dianjurkan oleh pelajar tiba-tiba dihalalkan...AUKU persis tidak mampu menghalang pelajar itu...Tapi, banyak yang lupa bahawa kepimpinan dahulu bukan setakat mencadangkan, bahkan melaksanakan kemasukan kaum lain ke Matrikulasi dan MRSM... Tidakkah itu juga melanggar polisi MARA? Tapi oleh sebab yang melaksanakan ialah si Pemerintah, maka dihalalkan sahaja... Cuba kalau Najib yang memberi cadangan tue, pasti segala masyarakat di Malaysia menyokong dan menyambut usaha itu dan semestinya, pembangkang, mesti membangkang habis-habisan cadangan tue... Apa-apa cadangan dari pembangkang, akan ditentang pro-kerajaan dan disokong pro-pembangkang dan begitu juga sebaliknya... Politik itu hantu... Aku yang kat kampus UiTM seksyen 17 nie pon tak heran cadangan tue sebab aku nampak ramai cina dan India belajar kat sini, di mana? UITM!!! Ada orang bising? Takde.,.. Sebab orang tak tahu...

Maka, ada pulak kes PRK Permatang Pauh... Ada pihak melarang kaitan isu peribadi, tetapi ingatlah, sifat-sifat pemimpin dan tingkah laku peribadi itulah yang menggambarkan kepemimpinan... Adakah pemimpin yang rajin togok arak perlu dipilih?Adakah pemimpin yang ambik duit judi layak menjadi wakil rakyat? Adakah pemimpin yang kuat mencarut boleh jadi MB? Adakah pemimpin yang gila seks perlu diundi? Ini semua isu peribadi pemimpin itu... Adakah perkara-perkara seperti ini yang patut dilarang sebagai bahan kempen? Alamak, kacau sungguh politik...

Aku bukan seorang liberal kerana membenci politik... Malah, aku bukan seorang yang buat 'dek' je tentang politik... Aku juga mengkaji politik, aku suatu masa dahulu juga peminat setia politik... Politi itu tidak bersalah... Yang membuatkan politik itu macam bangsat ialah pemain-pemain, perasuah-perasuah, sesumpah-sesumpah, talam 2 muka, dan pelakon-pelakon dalam dunia politik Malaysia... Sebelah pihak kata dialah yang ingin membela rakyat, tetapi sudah 51 tahun merdeka, rakyat masih lagi macam terseksa (bukan aku tak bersyukur, tetapi aku rasa rakyat boleh dapat lebih dari tue)...Sebelah pihak lagi kata 'kamilah harapan baru untuk malaysia", tetapi sesama sendir bertelagah, kejap nak buat negara islam, kejap nak buat sekular, kejap nak itu, kejap nak ini... Hadoi, tolong la...

Kesimpulan, semua karakter dalam dunia politik perlulah berubah... jadikan balik politik itu seperti benda yang suci, bukan seperti benda yang kotor, penuh dengan tipu helah, tuduh menuduh dsb... Politik itu bagus kalau kena caranya... Jangan la sampai politik menyebabkan rakyat-rakyat tidak terbela, bergaduh sesama sendiri... Jangan sampai rakyat muak dengan politik... Macam aku...

Aku taknak tulis panjang (walaupun memang dah panjang) sebab aku taknak aku punya bilik digeledah, aku taknak membuat sumpah laknat mahupun akuan bersumpah, aku taknak dihumban dalam penjara, aku taknak dikutuk oleh lawan ataupun kawan, aku taknak biasiswa aku ditarik walau aku cakap benda yang betul, aku taknak blog aku kena 'ban', dsb... Katakan TAK NAK!!

Akhir kalam (sekali lagi), permainan politik itu hantu di Malaysia, pemecah belah bangsa dan rakyat!!!
Baik aku suck-suck kok atas atap sambil fikir mase depan aku, dari aku fikir pasal politik, politik tu kan hantu...

11 comments:

sultan said...

arghh... aku pening ngan politik. kucar-kacir. aku rase nk lpk atas bumbung cam ko gak la. sronok pulak aku tgk...

Redzwan Abdullah said...

sultan>>
bapak seronoknye... Jangan pikir politik selagi tak stabil... Meh sesama lepax tgk langit, menginsafi kejadian alam... Lagi bagus...

fakhrullah said...

baju oldskoolars..
aku da tak tau mane bju tu..

hazmi damien said...

hey you...
i sumpah u jadi kuda..
hahaha

Anonymous said...

tolong la

tolong la

pakai baju umah zaba??


haha

Anonymous said...

pihak yg sblh lagi da byk bawak
prbhn kt msia..alhamdulillah..cbe tgk indonesia tuh,medeka lg lame dri kte tpi rkyt lagi susah..jaoh nk banding ngn msia ni..

kne sllu tgk yg bawah..jgn pndg mereke2 yg kat atas je..

Redzwan Abdullah said...

Fakhrul>>
Haha..Cintaku kepada sekolah memang tidak pernah padam

Ame>>
Kuda? Why kuda?

Anonymous 1>>
haha..,Nama ada tak? Nama samaran pun takpe...

Anonymous 2>>
Aku tak nampak yang bawah sbab orang kat atas dominate semua media... Aku juga orang bawah... Seperti yang aku kata, aku bukan tidak bersyukur, tapi aku rasa Rakyat Malaysia berhak dapat lebih dari sekarang..Aku bukan sebelah mana2 pihak k... Just pendapat aku... Anonymous sekalian, boleh tak letak nama, walau sekadar nama samaran?

rahimin said...

hah, politik tak kotor. manusia yang buat taik tu yang mengotorkannya!

Me said...

haha..
tul ckp ko..
skang mmg bnyk tul sesumpah..
politics is a very dirty game..

-siput- said...

to redzwan

ok.i put name ye.
haha

Redzwan Abdullah said...

Siput>>

Thankz... Siput pon ok dari anonymous...