Friday, December 11, 2009

7 Tips Mengelakkan Kecederaan Parah Akibat Kemalangan

Salam Alaik...

p/s: Entri nie memang takde kaitan dengan sape-sape...

Kalaulah korang terasa macam nak eksiden, aku turunkan beberapa petua yang boleh ditimbang tara sebagai langkah awal...

  1. Pastikan anda memakai topi keledar ketika dalam kereta untuk mengelakkan hantukan yang kuat kepada stereng di samping memakai tali pinggang keledar...
  2. Bagi yang naik motor, pakai jaket kulit yang kemas dan kachak serta topi keledar full-face untuk mengelakkan muka dan badan anda bercalar jika eksiden...
  3. Bacalah doa naik kenderaan dengan harapan anda dilindungi ketika memandu...
  4. Kalau nampak Mat Rempit tengah pecut laju kat belakang anda, sila himpit mereka ke tepi, dengan harapan mereka tak memecut laju dah.. Kalau kena maki, sabar, insya Allah dapat pahala... hehe
  5. Jangan bawak kenderaan terlalu perlahan atau terlalu laju... Cukuplah sedang-sedang, sebab kalau terlalu perlahan nanti boleh disondol oleh kereta yang laju, dan kalau laju boleh tersondol orang lain
  6. Ingatlah orang tersayang dan ingat Tuhan ketika memandu atau membawa kenderaan... Walaupun kadang-kadang kemalangan bukan sebab kita, kita kena jugak pastikan tidak ada kemalangan yang disebabkan oleh kita
  7. Ini paling penting untuk penunggang motor kat India dan Malaysia: KALAU DENGAR BUNYI HON DARIPADA BAS ATAU LORI KAT BELAKANG, SILA PASTIKAN ANDA MEMULAS 'THROTTLE' ANDA DENGAN KUAT SEKALI KERANA ITU MUNGKIN KALI TERAKHIR ANDA MEMECUT DENGAN MOTOR ANDA~
Sila jangan ambil berat artikel ini... Sekadar melawak bodoh jer... Hehe... Doa tue yang penting..

13 comments:

hans said...

hahahaha
tak suka lori
cuak kut

.cik farah. said...

cuak kalo bawak kete pastu tpaksa lalu sebelah lori yg bapak la besarnya. rasa mcm sgh inferior dgn lori yang bapak besarnya tu.

btw, sy ade mslh penglihatan sikit kalo bwk waktu mlm. x dpt agak jarak.

Mazru Majid said...

bab mat rempit tu koi suke..patut himpit kasik jatuh teruss...tp kesian pulak..hehehhe

relevan said...

Lu rempit ke ni beb?..aiyaa

jaja karen said...

macam jpj da...

hans said...

ekau rempit ruponya?
haha

Redz da Tsar said...

Hans: Hehe.. Kat India ko tak jumpe lori, tapi bas yang macam haram..

Cik Farah: SIla makan banyak sayur

Mazru: Hehe... Buat je.. die merempit tak kesian kat orang pulak..

Relevan n Hans: Aku bukan rempit la.. Hehe...Aku buat analisis jer sebab aku penah kawan dengan Rempit

jaja: Hehe... mana ada jpj ne

Cikgu Jang .. said...

ada lagi....toksoh pegi mana2 ...duduk kat umah je...hehe

Basuh Baju said...

cara terbaik nak elakkan kemalangan ialah dgn berjalan kaki..haha

GhOsToNe said...

hahahaha...

nak follow sume...

bagus2!!!

mati ak saman ko!!

hahaha

Hashim Zabidi said...

Malang tak berbau...

Amir Ariff said...

pakai seluar jeans.. boleh elakkan lututkn lutut terkoyak..

JMR said...

tips dr kementerian mana ek?..hehehe..leh wt iklan kt tv nih