Tuesday, December 29, 2009

Surat Khabar Kertas Dan Surat Khabar Dalam Talian

Salam Alaik...

Minat aku dalam membaca berita (melalui surat khabar, bukan baca berita dalam TV) memang dah lama wujud... Sejak dari zaman sekolah lagi, pantang masa rehat, lepas makan terus pergi library layan surat khabar... Masa sekolah dulu, aku tak layan sangat Man United, atau bola... Sekadar tengok je, dan tak ambil pot sangat walaupun aku pernah kantoi beramai-ramai masuk bilik TV bukan pada waktunya sebab nak tengok EURO 04 (masa PMR)... Hehe...

Bila aku masuk Universiti, atau lebih spesifik INTEC, aku selalu beli surat khabar... Tak tau la, macam dah jadi hobi... Masa nie dah layan bola dah... Memang bukak bahagian sukan la mula-mula, sebab bahagian sukan je la yang boleh percaya... AKu tak kata bahagian lain tak boleh percaya, tapi ikut berita la... Kalau berita politik, hurmphhh, tolak tepi la sebab ak elakkan perkara syubhah dan fitnah... Wahaha...

Bila nak dibandingkan surat khabar biasa, dengan online, aku rasa surat khabar tradisi jugak yang terbaik... Boleh di bawa ke mana-mana, ringan dan sebagainya... Masa tengah buang air besar pun boleh baca surat khabar... Kalau bawak laptop dalam tandas, payah la... Bantainye basah mula la seriau cari kain, tabur beras dsb...

Biasanya, kalau bab surat khabar klasik nie, aku memang beli yang pro-kerajaan je... Kalau beli pro-pembangkang nanti apa pulak penaja aku cakap, kan? Hehe... Inikan negara demokrasi, mana boleh beli surat khabar suka hati jer.. Kalau berita berhaluan kiri, online la jadi pilihan... Tak boleh nak buat apa la, kan...

Bila kat India nie, jangan harap la aku nak layan surat khabar kertas... Tak dapat a weyh... Banta tengok tulisan je dah pening berputar-putar... Takde langsung yang lurus... Semua macam megi... Tengok bahagian sukan pulak, penuh dengan kriketnye... Eish... Biase la, hidup kat negara yang hebat kriket... Kat Malaysia tak banyak pulak cerita tentang squash... Bola banyak la...

Nak taknak, terpaksa la layan online kalau nak baca berita... Maka, disebabkan aku nie tak suka sangat berita online, maka jangan harap la aku selalu baca... Baik baca blog dari baca berita... Bila aku tak baca berita Malaysia, maka banyak la isu yang aku terlepas... Dalam seminggu kadang-kadang hanya 2 kali je bukak berita online...

Punya la jarang aku layan berita online sampaikan Najib dah jadi PM pun aku tak sedar... Pilihan raya kecik pun aku terlepas... Berita Bung Mokhtar kawen pun aku tau dari facebook... Eish... Kesian betul aku nie... Tapi kalau bab bola sepak memang aku update... Nak-nak yang dalam sokernet... Memang terbaik~

Jadi, kat sini aku nak buat satu pengumuman, sapa-sapa yang boleh pos kat aku surat khabar boleh bagi nama kat aku... Aku nak surat khabar tue sampai pada hari yang sama... Amacam? Ada bran?

12 comments:

Anonymous said...

ak lebey suke surat kabo tradisional ykni y bukan online..

cz senang nk bawak ke mane2 ..

mase berak pn leh bace!hehehe

JJ KRN said...

yang lama, lebih terbaik.,

rhapsody LiN said...

err.. sok kabo tradisi la mnjadi pilihan.. but since form 5 terfikir berapa bnyak pokok yg ditebng sbb nk buat surat khabar tu. mcm poyoss je. but its true la. i do it. :p skrg nie pakai on9 lau nk bc surat khabar.. kalau lg malas tgk tv je.hehe..

saharul said...

kawan suke baca yg free je....kat kedai kopi banyak....hehehe

Aku Anak Pahang said...

Kawan tak suka surat kabor hok merapu...ngisoh ke org berampas laki bini hehehe....

bG said...

aku suka baca online.. sbb online keluar dulu.. so kalau orang sibuk2 bising pasal berita panas masa siang2 tu.. aku senyum je.. haha

JMR said...

apa kata korg bukak kilang surtpaper malaysia kt sana..heheh..rmi student mlysia sana?

cikmemy said...

aku beli surat khabar sebab nak lapik dapur masak letrik je.hahha

Redz da Tsar said...

ghostone, jaja: aku setuju

Lin: hehe.. nak wat camne.. Kalau dah suke sotkabo kertas, tak terpikir pun benda tue... Yang paling sial yang jenis membazir kertas dengan conteng2...

Cikgu jang: Hehe.. Dulu mase kat Shah Alam, pagi-pagi Ahad memang layan sotkabo free je...

Yassin: Hok jenis tue memang kawan tak layan... Membazir mase jer...

Amir: Hehe... tapi macam tak best la bace yang online... tak masyuk

JMR: Hoih... Takde sape la nak bace... Hehe... Takkan nak suruh orang India bace pulak... Lain la kalu aku buat sotkabo Hindi...

Ci Memy: hehe... Buleh pulok... baik beli sotkabo lame je...

Sang Harima said...

Surat kabo free la best.. tak kira la pro ke kontra.. hehehe

ohmalaysia.com said...

aku pun x suka sgt baca newspaper online ni. xpuas nak baca. baca kertas jugak best. kalo news, 1st aku bukak utusan, 2nd metro, 3rd kosmo, 4th berita harian. aku xtau knape berita harian tu yg last. haha. maybe layout BH x mesra pengguna kot.

kalo beli yg kertas, aku prefer BH n metro. utusan tu yg last.

"Kalau berita politik, hurmphhh, tolak tepi la sebab ak elakkan perkara syubhah dan fitnah... Wahaha..."

-teringat memori kt INTEC
-kecoh je ak psl politik. haha.

Afzainizam said...

Selamat Datang Tahun Baru
.dari kami warga
http://firestartingautomobil.blogspot.com/

... Azam baru...

kehidupan menempuh alam dunia
Menghabiskan waktu yang tidak lama
Usia bertambah senja tanpa terasa
Semakin dekat akhir tahun, menjelang tiba
Akhir tahun sebagai sarana evaluasi
Melihat kualitas hidup dari sisi diri
Menjadi kualitas pribadi yang mandiri
Untuk mencapai prestasi yang hakiki
Era baru datang menyongsong
Persiapkan diri jangan sampai kosong
Jangan mimpidi siang hari
Patah tumbuh hilang berganti
Semangat bersimpuh tanpa henti
Untuk hidup yang lebih baik & hakiki
Perjuangan hidup terus disokong
selamat datang tahun 2010
Selamat maju jaya....

Kepada anda semua kami ucapkan
selamat pada kedatangan tahun baru dengan azam baru…

Soory lama aku tak datang sini.... sorry aku sekarang agak sibuk sikit lah sekarang baru aku dapat ziarah singgah ni...