Saturday, December 19, 2009

Marilah Berfikir dan Bersyukur Serta Berdoa~

Salam Alaik...

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian malam dan siang teradapat tanda-tanda bagi orang yang berfikir" - Ali - Imran: 190

Semasa aku balik main futsal petang semalam, lebih kurang jam 7pm, ketika maghrib sudah 50 minit berlalu, dan isyak tinggal lagi 30 minit, aku melangukkan kepala aku untuk melihat langit malam... Mencari-cari anak bulan yang pernah menguji aku dan kawan-kawan aku masa raya dulu... Dan akhirnya aku jumpa... Rendah, mungkin baru lepas keluar dari ufuk barat agaknya... Kalau keluar dari ufuk timur, komfem dah aku pengsan...

Aku pandang bulan tue sambil menggenyeh mata dan kanta lekap aku, mungkin tersilap pandang... Aku nampak anak bulan 2 Muharam tue sangat unik... Tak seperti anak-anak bulan atau mak-mak bulan sebelum nie... Sangat unik...

Anak bulan tue memang dah nampak, tapi aku nampak lagi bentuk bulan yang bulat, iaitu aku nampak bahagian Bulan yang tidak disinari cahaya matahari... Sangat unik... Sambil naik motor dengan Doo, aku tengok dan renung lagi bulan tue, dengan harapan aku mampu membekukannya dalam bentuk digital... tapi aku fikir balik, boleh ke nak amik gambar dengan kamera cabuk aku tue? hehe...

Sampai kat umah, aku tengok lagi anak bulan tue... Dengan harapan bayang-bayangnya masih lagi ada... Aku lari masuk bilik, isi kamera aku dengan 4 bijik peluru jenama Sony ke dalam magazinnya, aku bawak keluar ke balkoni dan letak elok-elok atas onepod (ala-ala tripod), dan sanap-snap sebanyak dua kali... Pegh... Jadi weyh... Maka, aku tunjukkan bulan yang aku puji tue... Selama aku hidup 20 tahun, 2 bulan dan 19 hari, tak pernah nampak benda macam nie... Munkin hadiah sempena awal muharam kot... Alhamdulilah~
(Nak gambar lebih jelas, sila klik pada gambar~)

Cantik tak?

Lagi satu

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian malam dan siang teradapat tanda-tanda bagi orang yang berfikir. (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah semasa berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (lalu berkata) "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, maha suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka" - Ali Imran 191 & 192

Maka, marilah kita berdoa kepada Allah untuk diberi petunjuk dari-Nya dan digolongkan dalam golongan yang berfikir di samping kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat kelak... Insya Allah...

Jazakallah
Redz der Tsar
http://betheredz.blogspot.com

7 comments:

Cikgu Jang .. said...

cantik...memang cantik...

hans said...

tingat masa sekolah dlu
berebut2 nak tgok
haha

relevan said...

Wau2 nun bulan..

~Cinta Cukulet~ said...

Subhanallah :)

jaja karen said...

CANTIK BERO!

WEYH AKU KAT JERANTUT!
HEPI DOE~

izzad b* said...

subhanallah, cantik dan orng selalu xhargainya.

Anonymous said...

jazakallak kheir redz